“We zitten als bedrijf geprangd tussen de stijgende grondstoffenprijzen en de onmogelijkheid om die door te schuiven naar onze klanten”, zegt Johan Heylen van de vleesgroep Vanlommel uit Olen. “De prijzen voor kalfsvlees stijgen maar de winkels willen hun prijzen niet verhogen. Daardoor dreigen we klem te geraken. We moeten dus hopen op een daling van de grondstoffenprijzen of een finale verhoging van de prijzen in de winkel.”
Vanlommel is een familiaal bedrijf dat in meer dan 50 jaar uitgebouwd werd tot een volwaardig geïntegreerde groep. Die ketting begint bij een eigen veevoederfabriek in Nederland, loopt over de veehandel en het slachthuis en eindigt in de verpakking van vlees in eigen regie.
“We hebben dat uiteraard vroeger ook al eens meegemaakt, dus het komt ooit wel weer goed,” zegt Heylen. “Ondertussen is het echter wél hard werken.”
Vanlommel tekent voor een omzet van pakweg 160 miljoen euro en zo’n 130 werknemers. Het eigenlijke slachthuis stelt uiteraard de meeste mensen tewerk. De groep levert aan retailklanten in binnen- en buitenland. De productie wordt voor 65% uitgevoerd.