“Gedreven door de wensen van onze eindgebruikers en fleetowners startten we op eigen initiatief een haalbaarheidsstudie naar mogelijke alternatieve oplossingen die helpen de CO2-emissie te reduceren, het machinepark te verduurzamen en maatschappelijk verantwoord te ondernemen”, vertelt ceo Jos Luyckx. “We zijn hiervoor al enkele jaren op zoek naar de juiste oplossingen. De uitdaging zat vooral in de energie eisen van zware machines. Vanuit die visie werd de samenwerking met CMB.TECH opgestart om een 37 ton graafmachine om te bouwen met een dual fuel motor (waterstof/diesel), zodat er een eerste concrete stap wordt gezet naar vergroening binnen de sector.”
Het is de eerste oplossing binnen de sector van zware graafmachines die concrete vergroening mogelijk maakt zonder de machine te beperken in vermogen of autonomie. De traditionele brandstof blijft beschikbaar en de machine kan verder functioneren als de bevoorrading van waterstof niet mogelijk is. De machine kan met andere woorden vandaag aangekocht en in gebruik genomen worden, ook al is het waterstofvraagstuk voor de klant of site nog niet volledig uitgewerkt. Met deze eerste generatie dual fuel machines kan de CO₂ uitstoot gereduceerd worden tot 50%.
Roy Campe, cto bij CMB.TECH: “De meerkost van de machines in de sector is eerder beperkt waarbij de gebruikte kilogrammen waterstof meteen leiden tot CO2-reductie. We bieden nu de applicaties aan om zonder operationele beperkingen en voor de laagst mogelijke kost tot 8 ton CO2-reductie per site per dag mogelijk te maken, om het even waar in de Benelux.”