Bakkerij Lulu’s op de hoek van Sint-Jobstraat en Gareelmakersstraat in Herentals ging eind januari dicht voor de nodige verbouwingswerken. Een volle maand later kan de zaak de deuren weer opengooien. Trouwe klanten gaan het interieur nauwelijks nog herkennen. De winkel met zijn verschillende togen oogt strak en modern, maar toch gezellig. “We proberen onze zaken in Olen en Herentals iedere tien jaar te vernieuwen”, zegt Jimmy Verstappen. “Want in die tien jaar is niet alleen de aankleding gedateerd, maar zeker ook de technologie.”
Wat dat laatste betreft, werkt Lulu’s voortaan met een centraal systeem waarbij het kassaregister, het stockbeheer en de website en webshop aan elkaar gekoppeld zijn. “In de bakkerij en de keuken kunnen ze zo perfect volgen hoe het met de voorraden zit en wat er nog bijkomend nodig is. Voor onze broodjeshoek is het voortaan ook mogelijk om belegde broodjes online vooraf te bestellen en op een zelfgekozen moment af te halen. Het grote voordeel daarbij is dat je niet meer moet wachten tot je aan de beurt bent.”
Winkelbeleving
Want dat is het voornaamste element waaraan de vernieuwde Lulu’s duchtig heeft gesleuteld: de winkelbeleving. De bakkerij beschikte voorheen ook al over een charcuterietoog met bediening en de broodjeshoek. “Maar klanten die ’s morgens rap rap binnen liepen omdat ze alleen een brood nodig hadden, draaiden terug wanneer ze zagen dat er mensen in de winkel stonden. Of omgekeerd, als je verschillende soorten charcuterie en brood nodig had, voelde je de druk van de wachtenden achter jou. Sommige mensen gaan dan echt minder kopen dan eigenlijk hun bedoeling was.”
Daarom is de zaak voortaan in verschillende onderdelen opgesplitst. De charcuterietoog is niet langer met bediening, maar de klanten vinden er voorgesneden en voorverpakte porties. “We snijden en verpakken wel alles zelf in de kelder onder de winkel”, benadrukt de zaakvoerder. “Ja, je zit met een plasticverhaal, maar de milieuschade is veel beperkter dan mensen denken, op voorwaarde dat ze het plastic afval nadien correct sorteren. Het voordeel is wel dat klanten sneller hun producten kunnen kiezen en niet op elkaar moeten wachten. We hebben bovendien een selfscankassa geïnstalleerd voor mensen die weinig tijd hebben. Andere klanten kunnen nog altijd ruim de tijd nemen om te winkelen.”
Meer personeel
Dat de bediening aan de vleestoog wegvalt, betekent niet dat Lulu Catering op personeel bespaart. Met elf vaste medewerkers en veertig jobstudenten is het al geen kleine horecaonderneming meer. “We zijn sinds de vernieuwing zelfs nog gegroeid in personeelsaantal. Bovendien kent Lulu’s heel weinig verloop. We hebben zelfs een sociaal-economisch model, waarbij we in samenwerking met vzw WEB aan inclusief ondernemen doen.”
De winkel is vanaf nu ook zeven dagen op zeven geopend.