De afgelopen maand organiseerde de provincie Antwerpen de eindejaarsactie Liever Lokaal voor het eerst provinciebreed. Aan de wedstrijd namen 6.000 unieke deelnemers deel, bij de 1.400 ingeschreven handelaars in 40 steden en gemeenten in onze provincie. Samen waren ze goed voor meer dan 21.000 scans via de app. De scans leveren de provincie waardevolle inzichten op over wie er lokaal shopte tijdens de eindejaarsperiode:
Meer dan 75% van de deelnemers was een vrouw. De fiets (47%) en de auto (34%) waren de meest gebruikte vervoersmiddelen. 19% winkelde te voet en een minieme minderheid nam het openbaar vervoer. Verder namen er mensen in alle leeftijdscategorieën deel aan Liever Lokaal, met een opvallende participatie van deelnemers boven de 50 jaar, waarbij 65-plussers goed waren voor 12% van het totaal. De jongeren en jongvolwassenen tot 25 jaar toonden het minste enthousiasme. Tot slot gaf niet minder dan 85% van de unieke deelnemers aan dat ze minstens wekelijks bij lokale handelaars winkelen.
Westerlo, Kalmthout en Zoersel
In heel wat deelnemende gemeenten was Liever Lokaal ontzettend populair, met opmerkelijk veel enthousiasme in Westerlo, Kalmthout, en Zoersel. In die drie gemeenten werden de meeste scans geregistreerd. Sommige deelnemers scanden zelfs meer dan 100 keer tijdens de actieperiode.
Niet alleen sensibiliseerde de provincie de consument om lokaal te winkelen, de cijfers die verzameld werden geven waardevolle inzichten aan de gemeenten, handelaars en de provincie Antwerpen. Gedeputeerde voor lokale economie en detailhandelsbeleid Kathleen Helsen: “Hoe enthousiast wordt een klant van lokaal shoppen? Razend enthousiast, gelukkig maar zo blijkt uit de campagne. We winnen zelfs drie keer met Liever Lokaal: de aantrekkingskracht van lokale handelaars stijgt, en het bewustzijn bij shoppers neemt toe. En tot slot kunnen we de inzichten en cijfers gebruiken voor de verdere uitwerking van het provinciale detailhandelsbeleid. De data zijn ook nuttig voor onze detailhandelscoaches, die gemeenten op maat begeleiden bij het uitwerken en voeren van hun detailhandelsbeleid.”
Vervolg
Ook wie niet scande, werd door de campagne met o.m. de affichering aan de kassa gesensibiliseerd om lokaal te winkelen. Er komt beslist een vervolg: “Dit succes smaakt naar meer”, zegt Kathleen Helsen. “Daarom zal het Liever Lokaal-concept, dat we nu als testcase uitrolden in de hele provincie, verder worden uitgewerkt.”