Het persmoment om de opleiding Preventief Onderhoud in de kijker te zetten, werd niet toevallig bij Smet Group in Dessel gehouden. “Wij zijn blij met de samenwerking met technische scholen, want bij ons zijn vooral technische profielen aan het werk”, legt CEO Wim Smet uit. “Wie technisch uitdagend werk wil, komt naar hier en wij zijn ook intens bezig met opleidingen. Nergens wordt er meer technische opleiding gegeven dan hier, dat werd ons ook bevestigd door de vakbonden.”
“Ons atelier, waar zowat 80 mensen werken, is het walhalla voor technisch geschoolde mensen. Onze werknemers gaan er aan de slag met pomptechnieken, machinetechnieken, motoren, hydraulica, elektriciteit en meet- en regeltechnieken. Die verschillende domeinen maken Smet ook interessant voor stages. Zo bleek er een perfecte match te zijn tussen het leerplan van Preventief Onderhoud van Sint Jozef en ons ‘pompenkot’. En natuurlijk stellen wij dan graag onze bedrijfspoorten open voor die leerlingen. Wat je in de praktijk leert, blijft immers driedubbel hangen.”
Ook bij Sint Jozef Geel trekt men aan de alarmbel. “Ook in onze opleidingen merken we een groot tekort aan leerlingen met een technische roeping”, weet Wannes Hendrickx. “In de richting Preventief Onderhoud telt het zesde jaar zes leerlingen en zeven jongeren volgen het zevende jaar. In het vijfde jaar daarentegen is geen enkele leerling ingeschreven in de richting. Dat trekt zich natuurlijk de volgende schooljaren door naar het zesde en het zevende jaar, waardoor er uiteindelijk niemand zal afstuderen binnen twee jaar.”
Realistisch beeld
De opleiding Preventief Onderhoud is erg praktijkgericht. “Twee keer per jaar hebben de leerlingen drie weken stage en we gaan ook regelmatig op bedrijfsbezoek of naar een beurs. Zo kunnen de leerlingen en ikzelf natuurlijk ook als leerkracht, de allernieuwste technieken en tools zien. Als school kunnen we namelijk niet de nieuwste machines in huis halen.”
De voorbije dagen begeleidde Wannes Hendrickx zijn leerlingen bij Smet in Dessel. “Op de werkvloer krijgen de leerlingen een realistisch beeld van de job en een werkomgeving. Bij Smet werkten we vier dagen op de site van de pompen. De groep leerlingen ging aan de slag met enkele droogzuigpompen, die ze volledig uit elkaar haalden om het onderhoud uit te voeren en daarna weer monteerden.”