Met de Indupol-e, want zo heet de nieuwe gepersonaliseerde laadpaal van Indupol, vang je volgens commercieel directeur Pieter Van As twee vliegen in één klap. “Je kunt je klanten, bezoekers en eigen medewerkers een laadpunt aanbieden voor hun elektrische auto”, zegt hij. “Maar tegelijk zijn de palen een middel om je merk in de markt te zetten en aan de buitenwereld te laten zien dat je een duurzame ondernemer bent.”
Raceauto op zonne-energie
Voor de productie van deze nieuwe luxelaadpalen werkt Indupol samen met het groene energiebedrijf iLumen in Tessenderlo. “Wij maken de behuizing van de palen en iLumen zorgt voor de laadtechnologie binnenin”, zegt Van As. “De zaakvoerder van iLumen is een ex-ingenieursstudent die destijds bij ons in Arendonk nog heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de Belgische zonnewagen die toen meedeed aan de World Solar Challenge, het tweejaarlijkse wereldkampioenschap voor auto’s op zonne-energie in Australië. Ook de carrosserie van de racewagen van het huidige Belgische team van ingenieursstudenten wordt opnieuw bij ons in het atelier in Arendonk ontwikkeld.”
Polyestercomposiet
Traditionele laadpalen zijn veelal gemaakt van staal of aluminium. “Wij gebruiken hoogwaardig polyestercomposiet”, zegt de Indupol-manager. “Dat is een kunststof van superieure kwaliteit met twee fantastische eigenschappen: het is ijzersterk, maar heeft als bijkomend voordeel dat je het in alle mogelijke vormen en kleuren kunt produceren. Wat wij er zoal van maken? Onder meer chassis- en carrosseriedelen van autobussen, maar ook campers, truckcabines, jachten en gevelpanelen voor in de bouw. Onder andere Daf Trucks, MAN en Adria zijn klant bij ons.”
6.000 euro per stuk
Zelf heeft Indupol deze week vier blitse laadpalen uit de eigen fabriek in gebruik genomen. Ze staan vol in het zicht op de parking voor het bedrijfsgebouw in de Hoge Mauw in Arendonk: met een trendy look, in de grijs-oranje huiskleuren en het bekende Indupol-logo erop. De prijs per stuk bedraagt ongeveer 6.000 euro. “Dat is dubbel zo veel als een gewone rechttoe-rechtaan paal van staal of aluminium, maar met onze Indupol-e heb je wel een exclusieve installatie, helemaal in de huisstijl van je bedrijf.”
Bij Indupol in Arendonk zijn ze ervan overtuigd dat ze met deze uitbreiding van hun gamma een nieuw en duurzaam gat in de markt aanboren. “Want bedrijven zijn vandaag massaal bezig met de vergroening van hun leasewagens, mee ingegeven door de fiscale voordelen ervan”, zegt Van As. “Vanaf 2035 mogen er zelfs geen auto’s met een klassieke verbrandingsmotor meer verkocht worden in Europa. De komende jaren zal de vraag naar elektrische wagens en bijbehorende laadinfrastructuur daarom nog enorm toenemen. Daar willen wij nu met onze Indupol-e op inspelen.”
140 werknemers
Indupol is een Arendonks familiebedrijf dat al meer dan vijftig jaar bestaat. Sinds de oprichting in 1970 is de firma jaar na jaar gegroeid. Zo is Indupol vandaag marktleider in zijn branche en telt het in totaal zo’n 140 werknemers: 110 in de hoofdzetel in Arendonk en nog eens 30 in de tweede productievestiging in Slowakije.