“De vraag naar logistieke profielen is groter dan het aanbod”, klinkt het bij Kris Monnens, HR-directeur van Keuhne+Nagel BeLux. “Om ook die schaarse profielen aan te trekken, zetten we hard in op het omscholen en opleiden van geïnteresseerde kandidaten.”
De schaarste op de arbeidsmarkt noodzaakt een creatieve aanpak om geschikte kandidaten aan te trekken. Nu solliciteren opnieuw fysiek kan, wilden Kuehne+Nagel en HR-dienstverlener Tempo-Team dit niet zonder slag of stoot laten voorbijgaan. De kandidaat-orderpickers zullen op een speciaal voor de gelegenheid aangelegd ‘pick & pack’ raceparcours op het bedrijfsterrein hun rijvaardigheid met de transpallet kunnen tonen. Daarnaast wordt ingezet op een totaalervaring.
Een echte, fysieke ervaring
Tijdens het jobevent, in samenwerking met VDAB en Travi, worden kandidaten door Tempo-Team onthaald op de zomerbar die Kuehne+Nagel speciaal voor zijn medewerkers heeft ingericht. Ze krijgen een drankje en bekijken de bedrijfsvideo ter introductie. Vervolgens volgt het doe-gedeelte waarbij deelnemers de kans krijgen om een toptijd neer te zetten met een elektrische transpallet. De winnaar gaat naar huis met een leuke verrassing. Tot slot volgt een interview met een Tempo-Team consultant én Kuehne+Nagel Supervisor. Bij wederzijdse interesse volgt het contractvoorstel. Bovendien krijgen alle deelnemers een verrassingspakket en geven de consultants van Tempo-Team ook extra cv- en sollicitatietips.
Elke De Blay, Business Manager bij Tempo-Team, licht toe: “Met dit initiatief blijven we bewust weg van het digitale solliciteren. We willen kandidaten een echte, leuke en fysieke ervaring bieden waarbij ze meteen hun talenten én drive kunnen laten zien. Door deze originele aanpak laten we kandidaten op een leuke manier kennismaken met het bedrijf en de vacatures en geven we hen de dag zelf het vooruitzicht op een nieuwe job.”