Pauline Janssen, de kleindochter van stichter van Janssen Pharmaceutica dr. Paul Janssen, heeft een juwelenshop geopend. Niet in een winkelstraat maar op Instagram. Met Pauline’s Jewellery Box wil ze gedragen juwelen een nieuw leven geven. Ze doet haar verhaal in Sabato, de weekendbijlage van De Tijd.
Pauline Janssen is 22 jaar en liep stage in het Londense veilinghuis Sotheby’s. Ze ambieert een carrière in de veilingwereld en werkt intussen als salesassistent bij het veilinghuis Bonhams in Londen. Op langere termijn wil ze zich bekwamen als internationaal juweelexpert en schreef zich daarvoor in aan 2 prestigieuze academies in Londen.
Toegankelijke stukken
“Alles begon toen we voor de 21ste verjaardag van een goede vriendin samen legden voor een cool geschenk: prachtige art-deco oorbellen die ik had gevonden”, vertelt ze in Sabato. “Meteen mijn eerste transactie. De reacties waren overweldigend en ik besloot nog meer juwelen te verkopen via Instagram. Toegankelijke stukken tussen 50 en 1.500 euro en gemaakt in de periode 1850-1970. Allemaal juwelen met een ziel die al een heel leven achter de rug hebben.” Die vindt ze bij veilinghuizen, antiquairs en op rommelmarkten.
Om met haar zelfstandige activiteiten te starten ontving Pauline Janssen een beperkt startkapitaal van haar familie. Haar publiek schat ze tussen 15 en 60 jaar oud. In haar collectie bevinden zich ringen, oorbellen, armbanden, broches, enz.
Over haar grootvader wijlen Paul Janssen en zijn weduwe Dora vertelt ze dat ze van hen de liefde voor cultuur, kunst en toegepaste kunst kreeg. “De foto’s van mijn grootmoeder haar verre reizen en mooie verhalen inspireren me enorm”, aldus de jonge onderneemster.