Kilometerheffing: gezond verstand of bloedbad in transportsector

Martens foto 1Door de nakende invoering van de kilometerheffing wordt 2016 een jaar met veel vraagtekens bij de transportsector. Ook bij Transport Martens uit Turnhout, dat over een vloot van een 30-tal trekkers en een 10-tal bakwagens beschikt en via onderaannemers dagelijks 65 voertuigen inplant. “De sector beschikt niet over de marge om deze extra belasting op zich te nemen. Dus zullen we het aan de klant moeten doorrekenen, die het op zijn beurt dan weer moet doorschuiven naar de eindklant”, legt zaakvoerder Paul Martens uit. “Dit zal overtuigingskracht van de vervoerders vergen. Het gezond verstand zal bij iedereen moeten zegevieren, want anders dreigt een bloedbad voor de transportsector.”

Het transportbedrijf bestaat 77 jaar en met Paul Martens staat nu de derde generatie aan het hoofd. Martens is zowel nationaal als internationaal actief, waarbij het internationale luik het grootste deel van de activiteiten inneemt.

Nieuwe vrachtwagens
In 2015 bestelde Transport Martens 15 nieuwe DAF-vrachtwagens bij TTA Truckland in Turnhout. 10 zijn al geleverd, de 5 andere volgen de komende maanden. De transporteur is altijd blijven investeren, ook in de moeilijke jaren 2008 en 2009. “Als je een uitbreiding in gedachte hebt en je doet het omwille van slechte economische vooruitzichten toch niet, dan bestaat het gevaar dat enige tijd later uitbreidings- en vervangingsinvesteringen zullen samenvallen. Blijven investeren ook als het wat moeilijker ging, was dus een bewuste keuze”, aldus nog Paul Martens.

Bovendien is een jonge truck ook belangrijk naar de chauffeurs toe. “De gemiddelde leeftijd van de chauffeur ligt steeds hoger. Het is de kunst om jonge mensen aan te werven en ze in je bedrijf te houden. Soms zijn kleine zaken voldoende om dat te kunnen realiseren. En een op de chauffeur gerichte truck zoals de DAF LF, CF en XF kan daarbij een doorslaggevende rol spelen”, weet de zaakvoerder.