De Kempische energieleverancier Watz uit Vosselaar heeft een vergunning verworven om naast elektriciteit ook aardgas te leveren.
Het gaat snel bij Watz, want toen Made in Kempen in maart sprak met Gert Haubrechts en Koen Vanden Boer ging het nog om honderden klanten, waar het vandaag al om duizenden klanten gaat en Watz voorloopt op haar objectieven.
Een vergunning in de energiesector verwerven is een hele uitdaging, je moet als bedrijf namelijk aan heel wat financiële en technische vereisten voldoen. “Je moet de VREG immers kunnen garanderen dat je bv. je klanten correct kan factureren”, zegt Gert Haubrechts.
Daar ligt overigens de sterkte van Watz. Het bedrijf wil een transparant aanbod doen, geen kluwen van éénmalige kortingen. “We hebben maar één formule, stroom = stroom, aardgas = aardgas”, zegt Gert. Die duidelijkheid voorkomt fouten. “Bovendien frustreren kortingen voor nieuwkomers trouwe klanten en dat willen we niet”. Transparantie is ook snel en persoonlijk antwoorden op vragen van klanten.
De concurrentie aanbinden met internationale spelers is een hele uitdaging. Energie mag dan wel duur zijn voor de consument, maar de marges zijn laag. Niet minder dan 2/3 van het factuurbedrag gaat naar distributie en taksen.
Dus geen mega campagnes op TV en radio voor Watz.
Het bedrijf inspireert zich qua communicatie op het succes van Mobile Vikings, dat met een vergelijkbaar team en middelen de strijd aanging met 3 gevestigde waarden. Mobile Vikings mobiliseert haar klanten tot ambassadeurs met een transparant aanbod en grote klantvriendelijkheid, waarin snelle respons (via social media) belangrijk is. Een no-nonsense filosofie die Haubrechts ook terugvindt bij smoothiemaker Innocent, een ander voorbeeld voor Watz.