De sjaal is ontwikkeld met behulp van de stad Antwerpen die een wedstrijd uitschreef voor innovatieve modeartikelen.
“Het idee om met geuren te werken, is ontstaan nadat Katrien De Smet van Motion by Katrien me had verteld dat geur een rechtstreeks effect op de hersenen heeft. Het leek me heel interessant om geur te integreren in een kledingstuk, maar zo evident is dat niet. Uiteindelijk heb ik het idee kunnen uitwerken dankzij een wedstrijd van de stad Antwerpen. Daarvoor zochten ze innovatieve fashionprojecten. Mijn plan om iets – ik had nog niet beslist of het om een kledingstuk of een accessoire zou gaan – met geur te introduceren in de mode, sprak wel aan en ik kreeg hun steun. Dat was in oktober vorig jaar, het ging daarbij vooral om financiële ondersteuning.”
De uitwerking duurde uiteindelijk een jaar. “En ging gepaard met veel vallen en opstaan. Ik heb echt een aantal keer gedacht dat het niet zou lukken, dat ik het plan gewoon moest weggooien, maar uiteindelijk is het toch gelukt. We hebben eerst een enquête gehouden, workshops georganiseerd en onderzoek gedaan naar wanneer en welke stress we zouden kunnen aanpakken met geuren. Ook over welke geur we zouden gebruiken, is lang nagedacht en die werd uitgebreid getest.”
Heel subtiel
Uiteindelijk werd het lavendel, toch een aroma dat erg overweldigend kan zijn. “In onze sjaal gaat het om een heel subtiele geur die ook alleen te ruiken is als je over het speciale paneeltje wrijft en zo een capsule breekt”, zegt de onderneemster. “Experts hebben ons op het hart gedrukt dat het belangrijk is dat de geur alleen waarneembaar is als je hem zelf activeert. Een geur die er constant is, zou super vervelend zijn. Verder werd ook snel duidelijk dat we moesten werken met natuurlijk essentiële oliën en geen chemische variant.”
Om het project tot een succes te maken, ging An Luyten te raden bij verscheidene experts. Een van hen is psycholoog en onderzoeker Dominique Walschaerts. “Volgens hem ondersteunt de sjaal mensen bij prikkelverwerking. Net zoals een koptelefoon of een zonnebril – die auditieve of visuele prikkels helpt verminderen – is het een manier om jezelf terug tot rust te brengen, zegt Walschaerts.”
Lees ook: Hét product Made in Kempen: Dit zijn de 20 genomineerden voor onze award!
An Luyten testte de sjaal intussen zelf uit. “Ik ben zelf erg claustrofobisch. Als ik bijvoorbeeld op vakantie ergens in een grot afdaal met van die smalle trapjes, voel ik de angst opkomen. Door dan de capsule te breken, ervaar je een vertrouwde geur die onmiddellijk een gevoel van rust geeft. Dat komt omdat ons reukorgaan rechtstreeks verbonden is met het limbisch systeem in de hersenen.”
Openbaar vervoer
Met de Mellow Sensory Scarf wil ze een stijlvolle en discrete manier aanbieden om overal tot rust te komen. “Ook in het dagelijks leven, in drukke ruimtes, zoals op het openbaar vervoer of in stressvolle situaties, kan de sjaal voor rust zorgen bij de drager”, verduidelijkt An Luyten. “De geur blijft behouden tot alle capsules gebroken zijn en alle olie is vrijgegeven. Hoelang dat duurt, is afhankelijk van de gebruiksintensiteit. Het paneel is hoe dan ook makkelijk te verwijderen voor het wassen of kan vervangen worden door een nieuw paneel. Of er later ook andere geuren worden geïntroduceerd, zullen we zien. We beginnen nu uitsluitend met lavendel.”
De sjaal is het resultaat van het project MoodSense van Blusss by SAM dat gesteund werd door de stad Antwerpen. “We zijn tot dit product gekomen via co-creatieve workshops en dankzij de feedback van verscheidene experts”, besluit Luyten. Zij brengt met SAM Sensory & More al vijf jaar kledingstukken en accessoires op de markt die hoogsensitieve mensen op een stijlvolle manier rust bieden. Ze begon met naadloze broeken om haar zoon te helpen, maar intussen is de collectie al aardig uitgebreid. Het merk wil bijdragen aan de innerlijke rust en zelfexpressie van iedereen met sensorische gevoeligheden.