Professor Hans Verboven van de Universiteit Antwerpen zoekt tien Kempense bedrijven voor een universitair project rond strategische duurzaamheid en optimalisatie.
Duurzaamheid of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is meer dan een modeterm. Op enkele decennia tijd is het van een randfenomeen tot de kern van succesvolle bedrijfsstrategieën geëvolueerd. „Voor de gemiddelde KMO-bedrijfsleider staan gebrek aan tijd, methodes en kennis het strategisch nadenken over duurzaamheid soms in de weg. En naast al die praktische bezwaren zien vele KMO-bedrijfsleiders duurzaamheid nog steeds als een ‚modetrend’”, zegt professor Hans Verboven (Universiteit Antwerpen). Hij verricht onderzoek op het domein van duurzaamheid en communicatie voor de BASF-Deloitte-Elia Chair on Sustainability, een soort onderzoeksinstituut van de Antwerp Management School en de Faculteit TEW van de Universiteit Antwerpen.
Hans Verboven start binnenkort een tiental afstudeerprojecten op rond de implementatie of evaluatie van duurzaamheid in bedrijfsstrategieën. De insteek is daarbij heel bijzonder. “Ik benader duurzaamheid vanuit een de insteek van optimalisatie en efficiëntie. Bij ons onderzoeksproject gaan we van de hypothese uit dat: 1) de beperking van de ecologische voetafdruk van product en dienst; 2) het investeren in proces-efficiëntie; 3) het investeren in een mensvriendelijke organisatie en 4) het strategisch nadenken over duurzame business-opportuniteiten steeds zullen leiden tot minder productie- en afvalkosten; meer opbrengsten door een efficiëntere organisatie en een fundamenteel competitief voordeel.”
De projecten staan open voor bedrijven uit verschillende sectoren – en voor groot en klein. “Er moeten natuurlijk productieprocessen, een grondstof-en afvalstroom en een product zijn om deze te kunnen analyseren. Maar ook een logistiek of dienstverlenend bedrijf kan perfect in aanmerking komen. Dan houden we het bij twee of drie onderzoeksniveau’s in plaats van vier”, zegt Verboven nog.
De resultaten van het onderzoek wordt gebundeld in een publicatie waarin ook de betrokken bedrijven – indien ze dit wensen – zichzelf en hun visie op duurzaamheid uitgebreid kunnen voorstellen. Bedrijven die interesse hebben kunnen contact opnemen via hans.verboven@uantwerpen.be of via Linkedin.