Amper anderhalf jaar na de overname van SAS Koffie liet de Turnhoutse koffiebrander Miko weten afscheid te nemen van het Kempense broertje. Het beursgenoteerde bedrijf, dat vooral actief is in de bedrijvenwereld en horeca, boorde SAS Koffie aan in een poging uit te breiden naar de supermarkt. Die uitstap naar de retailsector bleek – om het zacht uit te drukken – weinig succesvol. “We hebben ons vergist”, sprak CEO Frans Van Tilborg dinsdag tijdens een aandeelhoudersvergadering van het bedrijf.
Aan de verkoop hangt een stevig prijskaartje: een boekhoudkundige waardevermindering van liefst 20 miljoen euro. Miko hoestte 12 miljoen euro op voor de overname van de collega-koffieverwerker, wat maakt dat de Kempense onderneming wellicht met een nettoverlies zal achterblijven op het einde van dit boekjaar. “Maar we hebben ook heel wat leningen verschaft, en die worden niet terugbetaald”, zegt Van Tilborg. “De afwaardering is groter dan een aantal aanwezigen had verwacht.”
Dunne marges en oorlog in Oekraïne
Onder meer de flinterdunne marges van de verkoop aan supermarkten liggen volgens de CEO aan de basis van de verkoop. “Destijds waren ze aanvaardbaar. We dachten ze te verhogen door meer efficiëntie. Onder andere door de oude fabriek van Miko en die van SAS te vervangen door één gloednieuwe fabriek”, klinkt het.
Ook de oorlog in Oekraïne bemoeilijkte de situatie voor de supermarkten. De resultaten van het dochterbedrijf hadden hier stevig onder te lijden. “De forse inflatie konden we door de druk van de supermarkten niet doorrekenen in de producten van het huismerk”, legt Van Tilborg uit.
Harde les
Ondanks de tegenslagen besloot het bedrijf om de supermarktplannen door te drukken. Tot afgelopen vrijdag dan, toen tijdens een vergadering plots beslist werd om alsnog de handdoek in de ring te gooien. “Op een vrijdag zaten we met de directie samen in wat een euforische meeting had moeten worden, want alle dochters hadden uitstekend gepresteerd”, zegt Van Tilborg. “Alleen: bij SAS waren de cijfers opnieuw zwaar negatief.”
“We gaan nooit meer een avontuur aan in de retail”, is een harde les die de bedrijfsleider nu incasseert.