Over een maand schiet vanuit Herentals KAZI nv uit de startblokken. Aan de lancering ging anderhalf jaar voorbereiding vooraf. KAZI profileert zich als dé online matchmaker tussen hoogopgeleide starters en ondernemingen. “We willen de Google voor de arbeidsmarkt worden”, zegt een ambitieuze CEO Nikolaas Bellens.
Een heel aantal partners zette zijn schouders onder KAZI. Hura uit Beerse zorgde voor de HR-expertise, voor de wetenschappelijke onderbouw werd een beroep gedaan op de Thomas More-hogeschool. Innotek uit Geel bood ondersteuning bij de juridische oprichting en het IWT verleende een belangrijke subsidie.
KAZI, wat in het Swahili ‘werk’ betekent, vindt zijn oorsprong in het feit dat 4 op de 10 nieuwkomers op de arbeidsmarkt al binnen de eerste 12 maanden uitkijken naar een nieuwe job. “Dat heeft te maken met de bedrijfscultuur die niet bij de starter past of er zijn aan beide kanten verkeerde verwachtingen, bijvoorbeeld over autonomie, flexibiliteit of thuiswerk”, verduidelijkt Nikolaas Bellens.
De mens achter het CV
KAZI stelt zich tot doel om de mens achter de CV goed af te stemmen op de vacature. “Daarvoor vertrekken we vanaf vragenlijsten”, legt Pieter Maes van Hura uit. “Een eerste test heeft betrekking op de waarden van de afgestudeerde, een tweede peilt naar welke rol hij/zij wil opnemen in een team.” De vragenlijsten zijn opgesteld met enerzijds een community van Thomas More-studenten en anderzijds met pilootpartners langs werkgevers/HR-kant, zowel grote als kleine Kempense ondernemingen.
In een eerste fase richt KAZI zich op hoogopgeleide afgestudeerden. “Een 30-tal bedrijven heeft zich al gemeld met vacatures”, laat Nikolaas Bellens weten. “De bedoeling is om nadien door te starten naar andere doelgroepen.” Op dit moment zijn meer dan 10 mensen deels of volledig werkzaam voor de lancering van KAZI.