De klanten konden vorige week voor het eerst kennismaken met de vernieuwde inrichting. “Het is al de vierde keer dat we het interieur van onze winkel veranderen. We zitten intussen al aan de tweede generatie, maar denken nog lang niet aan stoppen”, glundert Marijke. “Met het nieuwe interieur hebben we de mogelijkheid om ook streekproducten als brood, fruit- en andere sappen aan te bieden. We zijn fier op onze lokale tradities. Die willen we zeker in ere houden.”
“Mijn moeder was de eerste Kaasgrootmeester van het land, dus we hebben de kennis van de kaas met de paplepel meegekregen. Het is die passie die ervoor zorgt dat onze winkel nog steeds overeind blijft.”
De periode van de jaren 70-80 was een belangrijk kantelpunt in de geschiedenis van de kaaswinkel. “Dat was de start van de kaascultuur waarbij de vraag naar kaasschotels steeg. Eerder was er vooral sprake van Hollandse kaas. In de tweede helft van de jaren 80 waren we één van de pioniers in de verkoop van mascarpone. Die was alleen bij ons te verkrijgen, waardoor mensen van ver buiten de streek naar de winkel kwamen. Ook het recept van tiramisu was nog niet in de media geweest. Uiteindelijk heeft het nog zeker twee jaar geduurd voor mensen massaal bij ons mascarpone kwamen halen. Die kaas werd hier echt met paletten afgezet. Dat waren zotte tijden.”
Lokale kwaliteit
Ook in 2024 vindt de Mollenaar nog steeds de weg naar de kaaswinkel. “Er is nog steeds interesse in bijzondere kazen, ongeacht het aanbod van de supermarkten. Mensen hechten belang aan kwaliteit en zijn vaak op zoek naar advies op maat. Naast feesten en het aanbod van lokale producten, willen we vooral inspelen op lokale producten.”
Naast kaas en brood zijn vooral de salades en de lasagne van grootmoeder Yvonne een grote publiekstrekker. “Dat is een geheim recept van onze grootmoeder, dat nergens staat opgeschreven”, zegt Marijke.
“Vers en lokaal, dat is het enige dat ik erover kan zeggen”, zegt grootmoeder Yvonne Geys geheimzinnig. “Enkel mijn schoonzoon is van het recept op de hoogte. Tegenwoordig maken we een honderdtal porties per week, maar vroeger zaten we rond het dubbele. Doorheen de jaren zijn er veel zaken veranderd, maar we zijn vooral blij dat onze klanten nog steeds van ver buiten de regio naar onze winkel afzakken. Mensen hebben veel over voor kwaliteit. Met de vernieuwing van ons interieur kunnen we er weer minstens vijftien jaar tegen.”