Sinds kort voert Aqua Bio, een onderdeel van de groep Joosen-Luyckx uit Turnhout, kaviaar uit naar Japan. De Belgische kaviaar slaat er enorm aan is op korte termijn een groot succes. “De omzet steeg pijlsnel en bereikte op zes maanden een niveau dat andere distributeurs pas na drie jaar bereiken”, zegt gedelegeerd bestuurder Flor Joosen. “Japanners zijn nu eenmaal mensen die kwaliteit weten te waarderen.” De uitvoer naar Japan kwam er dankzij de goede diplomatieke en internationale contacten van Joosen zelf. Ook de FIT (Flanders Investment & Trade) en de Belgische ambassade hebben hun steentje bijgedragen tot het succes. De Belgische ambassadeur was immers een goede bekende van Flor Joosen en kende het product reeds van een vroegere proeverij.
Toch liep het in het begin niet allemaal van een leien dakje. “Japan ligt niet naast de deur. We moesten op één of andere manier de kaviaar gekoeld in Japan krijgen”, legt Joosen uit. “We hebben dan eerst enkele dummies opgestuurd. Pas toen dat lukt en alles op punt stond, zijn we de kaviaar gaan exporteren naar Japan.”
Het succesverhaal van Aqua Bio is gebouwd op de doelbewuste diversificatiestrategie van de Groep Joosen-Luyckx, oorspronkelijk een molenaarsfamilie. “We zoeken altijd naar nichemarkten waarin wij marktleider kunnen worden. Dat proberen we te doen met de nodige aandacht voor kwaliteit.” De Groep Loosen-Luyckx stelt vandaag in zijn onderscheiden vestigingen zo’n 400 mensen tewerk. Flor Joosen is als bedrijfsleider ook actief in verscheidene organisaties, onder andere als nationaal voorzitter van Unizo.