“We hebben momenteel een grote nood aan pure IT’ers.” Die noodkreet komt van Lodewijk Babi, managing director van JUVO uit Westerlo. Het IT-servicebedrijf focust op de analyse van big data waardoor klanten een beter inzicht krijgen in de gegevens en daardoor betere beslissingen kunnen nemen. Die klanten zijn Belgische Top 200-bedrijven. “We stellen vast dat we ook iets kunnen betekenen voor de grotere KMO’s en familiebedrijven, maar daarvoor hebben we extra mensen nodig”, aldus Babi. Minstens 10 op dit moment. 30 mensen werken nu al voor het bedrijf, veelal in-house bij de klanten.
“We moeten alle truken van de foor bovenhalen”, bekent de algemeen directeur. “We raadplegen ons netwerk en geven onze medewerkers een belangrijke bonus wanneer ze een nieuwe medewerker aanbrengen. Zoiets werkt, hebben we ondervonden. Daarnaast trekken we veel naar jobbeurzen maar pakken het anders aan. We hebben al eens een app gemaakt en beacons uitgezet waarmee mensen dan bijvoorbeeld een iPad konden winnen. In plaats van een traditionele stand zetten we een koffiebar. We proberen creatief te zijn. We hebben nog een paar dingen achter de hand, maar die gooien we niet te grabbel voor de andere vissers in de vijver.”
Creatieve wending
Om te vermijden dat ze nieuwe klanten moeten doorverwijzen, beseft het bedrijf de noodzaak om de aanwervingspolitiek een creatieve wending te geven. “We proberen een goede mix te hebben van ervaren medewerkers en nieuwkomers. We profileren ons als een leuk bedrijf zonder hiërarchie waar veel ruimte is voor persoonlijke initiatieven en ontwikkeling.”