jumbo

Jumbo krijgt in beroep toch vergunning op Pas

GEEL - De deputatie van de provincie Antwerpen heeft toch een omgevingsvergunning toegekend voor de plannen van Jumbo om op Pas in Geel een supermarkt te bouwen. De stad had die eerst geweigerd.

De Nederlandse supermarktketen Jumbo vroeg een jaar geleden een omgevingsvergunning aan om pal naast concurrent Aldi op de Pas in Geel een nieuwe supermarkt op te trekken. De nieuwe winkel met een oppervlakte van 1.500 vierkante meter zou aan de achterzijde grenzen aan het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum (OPZ) Geel en tegenover de inrit naar Carrefour en Hubo komen te liggen.

Maar het stadsbestuur van Geel weigerde drie maanden later een vergunning af te leveren, omdat het project niet zou voldoen aan bepaalde kwaliteitsvereisten op het vlak van mobiliteit, architectuur en groen.

De initiatiefnemers hebben nu in een beroepsprocedure bij de deputatie van de provincie Antwerpen alsnog een vergunning gekregen. Dat gebeurde nadat de projectontwikkelaar in vol beroep een licht gewijzigde aanvraag had ingediend. Tijdens die procedure leverde de stad opnieuw een negatief advies af, net als de provinciale administratie.

Opvallend is dat de deputatie die beslissing begin maart al nam, maar die pas twee maanden later officieel aan het stadsbestuur heeft meegedeeld. Daarom moet het openbaar onderzoek over de toegekende vergunning nog starten.

Stad in beroep?

“We hebben het besluit van de deputatie inderdaad gisteren (maandag, red.) pas ontvangen”, bevestigt de Geelse schepen voor Ruimtelijke Ordening Bart Julliams (N-VA). “We hebben nog geen tijd gehad om ze grondig te analyseren. Dat willen we tegen de volgende collegezitting van komende maandag doen, om dan te bekijken wat we ermee doen. We zijn op zich helemaal niet tegen de komst van supermarkten in Geel, maar ze moeten wel aan onze kwaliteitseisen voldoen. Na onze weigering in september van vorig jaar zijn overigens altijd in gesprek met de bouwheren gebleven. We hebben zelfs samen uitvoerig naar een alternatieve locatie gezocht.”

Het stadsbestuur struikelde bij de eerste aanvraag onder meer over de verkeersafwikkeling op een plaats waar verschillende in- en uitritten van grote handelszaken bij elkaar liggen op een drukke verbindingsweg. Bovendien respecteert Jumbo niet de bouwlijn die eerder bij Aldi opgelegd was, waardoor die winkel indertijd naar achter is opgeschoven.

Ook over de parkeerregeling had de stad heel wat opmerkingen. Het winkelgebouw ligt in een woonzone, maar de parking erachter valt binnen de zone voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen. Om daar een parking voor meer dan honderd voertuigen te verantwoorden, stelt de aanvraag dat de parking ten dienste staat van de gemeenschap.

“De parking is zowel toegankelijk voor klanten van de supermarkt als voor derden, zowel tijdens als buiten de openingsuren van de supermarkt”, luidt het. “De parking met acht snellaadpalen voor elektrische wagens is dus ook dienstig voor bezoekers aan het centrum van Geel en voor bezoekers aan de achterliggende psychiatrische instelling OPZ. Naar het OPZ wordt ook een zachte doorsteek gepland.”