Het idee om een fysieke winkel te beginnen, ontstond tijdens de coronacrisis. “Toen heb ik samen met mijn nicht een webshop opgezet. Omdat ik dagelijks al veel met kledij bezig ben, was de keuze snel gemaakt. Een winkel openen was eigenlijk nooit mijn ambitie, maar toen we onze pop-upstore in Mol opende, was het vrijwel meteen duidelijk dat ik echt mijn ding gevonden heb.”
De winkel beschikt over een breed aanbod, dat voor iedereen toegankelijk is. “We beschikken over kleding van maat 34 tot 50. De meeste winkels beschikken over reguliere maten, maar onze focus ligt op kledij voor vrouwen, ongeacht om welke maat het precies gaat. Dat klanten bij ons ongegeneerd kunnen binnenstappen, wordt echt gewaardeerd. In de media worden nog regelmatig modellen met een perfecte lijn getoond, maar met onze winkel willen we vooral een weerspiegeling zijn van alle lichaamstypes.”
Na 2,5 jaar verhuisde de winkel naar een nieuwe locatie. “We zijn recent verhuisd van Mol naar Balen, omdat we een toename zagen van fysieke winkelbezoeken. Het nieuwe pand in Balen voldeed meteen aan onze verwachtingen. Dat klanten nu ook voor de deur kunnen parkeren, is mooi meegenomen” zegt Valerie.
Sterke groei
“De webshop is leuk, maar ik miste vooral het contact met mensen”, vertelt Valerie. “Vanaf het moment dat de pop-up geopend werd, zijn we sterk gegroeid, maar ik blijf graag met mijn beide voeten op de grond. Als ondernemer zie ik vaak nieuwe kansen, maar het is goed zoals het nu is. Dat er zoveel mensen komen winkelen, had ik nooit durven dromen. Al blijft het hard werken om alles rond te krijgen.”
Het succes van de winkel heeft volgens Valerie te maken met haar manier van ondernemen. “Ik ben iemand die houdt van uitdaging en veel risico’s durft nemen door bijvoorbeeld veel in te kopen, maar tegelijkertijd heb ik daar enorm veel van geleerd. Ik ben wel boekhouder van opleiding, maar toen ik begon was ik niet echt met aankoopbudgetten bezig. Dat is intussen wel het geval”, lacht Valerie.
Doelgericht
“Als je een webshop opstart, is er in het begin nog geen sprake van winst. Het is vooral belangrijk om je bewust te worden van je doelgroep en zowel de positieve als negatieve kanten van jezelf te laten zien.”
Ook het aanbod onderging al een upgrade. “Het is belangrijk om te blijven inzetten op kwaliteitsvolle en betaalbare kledij, wat best een uitdaging is omdat je negen maanden van tevoren moet inschatten welke kleding goed zal verkopen en welke niet.”