Karen Verstrepen lanceert met trots haar eigen merk. “Salty kids, headwear en T-shirts voor kids”, zegt ze trots. “Speciaal ontworpen voor kinderen van 9 maanden tot 12 jaar. We hebben nu vier modellen: een hoedjes, een truckerspet, een volledig katoenen pet en een bandana. Om het helemaal mooi te maken, hebben we er bijpassende T-shirts bij ontworpen. De tekeningen passen dit jaar in het thema oceaan. Met een golf, een opkomende zon, koraal of een anker. De samples zijn alvast getest en goedgekeurd door onze kinderen Manou (3) en Jules (1).”
Elk detail klopt
Terwijl Karen het vertelt, toont Manou trots haar hoedje. De omgeslagen rand is mooi blauwwit geblokt. “De hele binnenkant is zo gemaakt. Je kan ze in twee richtingen dragen”, lacht Karen. “Elk detail moet kloppen hè. Ook de afwerking moet tot in de puntjes juist zijn. Zo ligt bijvoorbeeld ook het thema oceaan ons na aan het hart, want we gaan graag op reis en houden van de Belgische kust. Geef ons maar zon, zee en strand. Al maakt die zalige zeelucht met bijhorende wind het extra moeilijk om hoofddeksels op te houden. Met deze petjes lukt het wonderwel. De kinderen kunnen nu op avontuur zonder dat ze doorhebben dat er een hoedje of een petje op hun hoofd staat.”
De T-shirts worden vervaardigd in Spanje. “Bij een familiebedrijf. Die samenwerking loopt super. Ik kijk er echt op toe dat de hele collectie gemaakt wordt van natuurlijke materialen. Alles is van katoen zodat ook op die manier de kinderhuid beschermd wordt.”
Unizo
Het opstarten van een zaak is hoe dan ook geen sinecure, zelf een merk uit de grond stampen al helemaal niet. Toch waagt Karen zich aan die sprong. “Ik geef natuurwetenschappen aan het Kardinaal Van Roey Instituut in Vorselaar. Daar werk ik halftijds, maar de rest van de tijd ben ik nu dus als ondernemer aan de slag. Dat was inderdaad niet zo eenvoudig en ik ben daarvoor ook niet over één nacht ijs gegaan. Het vraagt een stevige investering en ook wel de nodige kennis. Om zeker te zijn dat ik het juist aanpak, volg ik bij Unizo een cursus voor startende ondernemers.”
“Daar wordt ons gewezen over het belang van marktonderzoek, krijgen we de uitleg over de financiële kant van een zaak, maar ook over marketing en het lanceren van een merk. Tijdens de workshops die we volgen, komen we heel wat andere startende ondernemers tegen”, getuigt de jonge onderneemster. “Het is superinteressant om met hen ervaringen uit te wisselen, ideeën op te doen en ook wel aan je netwerk te sleutelen. Ik heb mijn uiterste best gedaan om van Salty Kids een kwaliteitsvol merk te maken en denk dat er echt een markt is voor kids headwear. We zullen zien of het succesvol wordt, maar ik hoop in elk geval twee keer per jaar een collectie uit te brengen, eentje voor de zomer en eentje voor de winter met mutsjes en zo.”
De opstart van het merk is ook niet zonder slag of stoot verlopen. “Nee, ik had graag in april de collectie voorgesteld, maar de eerste samples lieten wat op zich wachten en er moest nog hier en daar geschaafd worden om alle details juist te krijgen. Ik denk dat ik dan ook de enige ben in heel België die blij was dat het weer bleef kwakkelen, maar laat vanaf nu die zon maar komen!”