Jepro vecht terug in hard omstreden vleeswarensector

Vleeswarenproducent Jepro uit Lille groeit onverminderd door. Wegens de snelle stijging van de kosten kijkt Jozef Proost wel enigszins bezorgd naar de toekomst. “We kunnen de aanhoudende verhoging van de energieprijzen en de onderhoudskosten niet doorrekenen in onze prijzen”, zegt hij.

Jepro is een sterk expansieverhaal. Jozef Proost zette zijn bedrijf “Diepvriesproducten J. Proost” op in 1972 en bouwde de onderneming onafgebroken verder uit tot vandaag een bekende klein- en groothandel in vleeswaren, snacks en diepvriesproducten. “In 2000 hebben wij er een BVBA van gemaakt. Mijn dochters Sarah en Carla zijn toen bovendien mee in de zaak gekomen.” Jepro tekent vandaag voor een omzet van 2,250 miljoen euro. Het bedrijf stelt 11 mensen tewerk.

Jepro levert vandaag aan de horecasector, de grootkeuken, de cateringsector en de groothandel. In het brede productie-assortiment steken braadworsten, satés, cervela’s, hamburgers, soepballetjes, bouletten enz. Jepro verhandelt ook merkproducten als Mora.

Jozef Proost steekt niet weg dat hij toch wel enigszins bezorgd blijft. “De crisis voel je oa. in de frituur waar de klanten al eens meer op hun centen letten. Alhoewel dat dan ook nog eens heel erg sterk kan verschillen van periode tot periode.” Meer reden tot bezorgheid geeft de ongebreidelde concurrentieslag. “Nogal wat concurrenten durven heel diep gaan en vragen zotte prijzen voor hun producten. Tot ze failliet gaan. Wij moeten het allemaal meemaken.”