Verscheidene grote autobedrijven doen een beroep op STC-Europe uit Balen om de navigatiesystemen voor hun exportwagens naar Japan aan te passen. “Het feit dat men in Tokio een gemiddelde snelheid van 4 (!) kilometer per uur haalt heeft zo zijn specifieke gevolgen”, zegt Rudy Van Heukelen van het bedrijf.
STC-Europe is als electronikabedrijf gegroeid uit een winkel voor alarmsystemen en radioverbindingen. Rudy Van Heukelen was altijd toegespitst op innovatieve ontwikkelingen in die sector. Hij heeft in al die jaren de technische specificaties voor navigatiesystemen in auto’s verfijnd en aangepast. “Het feit dat wij gemiddeld niet 70 per uur rijden bv. heeft zo zijn gevolgen. De navigatie-apparatuur was niet perfect aangepast op snelheden van hooguit 30 per uur”, zegt hij.
Die technische aanpassingen brachten hem in contact met Audi en VW en hun importeur D’Ieteren. Die hadden het niet makkelijk in Japan. Hun navigatiesysteem Clarion sputterde geregeld. “Wij hebben er ons op gegooid en de snelheidsspecificaties zelfs teruggebracht tot het gemiddelde van 0,1 kilometer per uur. In die mate zelfs dat de uitvoer naar Japan met liefst 30.000 systemen vandaag een groot stuk van onze omzet uitmaakt.”
STC-Europe verzorgt zowel de design als de eigenlijke productie van de navigatiesystemen. Daartoe wordt ook een beroep gedaan op de mensen van de beschutte werkplaats, de Ludwina Stichting in Balen. “Alles bijeen blijven wij daarbij nog duur maar het gaat onze afnemers dan wel om de kwaliteit van wat wij produceren”, zegt Van Heukelen nog.
Bij STC-Europe werken vandaag 8 mensen. Het bedrijf realiseert een omzet van 1,6 miljoen euro.