Janssen Pharmaceutica gaat sociaal

Janssen Pharma gaat sociaal(Bijna) iedereen kent Janssen Pharmaceutica, zeker in de Kempen. „Maar weten de mensen ook waar we mee bezig zijn? Waarschijnlijk niet, dus daar moesten we iets aan doen”, vertelt Tim De Kegel. Sinds maandag is Janssen aanwezig op Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn en later deze maand volgt een volledig vernieuwde website. Een farmaceutisch, beursgenoteerd bedrijf dat actief gaat deelnemen aan de conversatie. Een primeur in de Kempen en zelfs in Vlaanderen!

„Er zijn tal van redenen waarom Janssen in België aanwezig moet zijn op de sociale media. We hebben lang gewacht om deel te nemen aan de sociale conversatie, maar omdat er over ons bedrijf en over onze producten gesproken wordt, konden we niet langer langs de zijlijn blijven staan. We besloten om deel te nemen aan die conversatie, en wel daar waar ze gevoerd wordt. We willen uitleggen waarmee we bezig zijn, zodat er een beter begrip is van de uitdagingen waarmee een bedrijf als het onze geconfronteerd wordt. We willen uitreiken naar het grote publiek en naar onze stakeholders en zo meer dialoog en interactie tot stand te brengen. Onze strategie is er een van connectie. Directe betrokkenheid, openheid en het aangaan van duurzame relaties staan daarbij centraal.”

Als bedrijf actief in de gezondheidssector, een zeer gereguleerde sector met redelijk wat wettelijke beperkingen op vlak van informatie en publiciteit, was het zetten van deze stap niet evident. Maar de pro’s zijn talrijker dan de contra’s en met de grondige voorbereiding die het Janssen Online-team achter de rug heeft, is het bedrijf nu klaar om de online interactie met de buitenwereld aan te gaan.

„Janssen Pharmaceutica in België is een groep entiteiten op verschillende locaties, onze organisatie is complex en verspreid over verschillende continenten. We begonnen met een interne studie: hoe stonden onze verschillende entiteiten binnen de groep en binnen de verschillende campussen tegenover sociale media? Wat verwachten ze? Wat waren hun bekommernissen. We betrokken iedereen: finance, legal, hr, it… Iedereen heeft een mening over sociale media. De vraag was niet langer ‚doe we mee aan de conversatie’, maar wel ‚hoe doen we dit het beste’.  Alle bevindingen werden in een communicatiestrategie gegoten. We vonden het belangrijk om van in het begin duidelijk onze vlag aan de horizon te zetten: waar willen we naartoe, wat willen we via sociale media bereiken binnen dit een pakweg twee jaar? Alle neuzen in dezelfde richting! Samen met onze communicatiepartner Juneau Cayenne werkten we pakweg een half jaar aan de strategie, en nog eens zes maanden aan de implementatie van deze strategie. We richtten een team op met zowel interne mensen als met externe specialisten, stelden een content management plan op. Een redactieteam met vertegenwoordigers uit verschillende afdelingen en entiteiten zit regelmatig samen en bekijkt welke verhalen we kunnen brengen. Iedereen wordt mee betrokken.”

Natuurlijk werden de eigen medewerkers duidelijk geïnformeerd over de nieuwe communicatiekoers. „Als de conversaties op de sociale media niet gedragen worden door onze interne community, heeft het geen zin om de stap te zetten. We zetten dus een leuke interne campagne op, die al maanden geleden begon met teasers, en die gaandeweg versterkt werd met allerlei nieuwe initiatieven.  Deze week gingen we live, met in elke cafetaria op de verschillende sites feestelijke en kleurrijke standjes met infobrochures en cupcakes. De reacties zijn erg positief, zowel intern als extern. Onze Facebookpagina had na twee dagen al 500 likes. Gisteren las ik nog een leuke tweet van een medewerker ‘Yep… I officially work for a cool company’. Fantastisch toch.”

„Onze eigen medewerkers zijn cruciaal in dit verhaal. Veel Janssen-medewerkers zijn immers al online aanwezig. Door Janssen in België te ‘liken’ of te volgen op Facebook of Twitter, kan iedereen vanaf nu ons online avontuur volgen en vrienden uitnodigen om ons bedrijf op de voet te volgen. Om de medewerkers te helpen om onze online platformen op een verantwoorde manier te leren gebruiken, hebben we een brochure gemaakt met handige tips, meer informatie over de verschillende sociale-netwerksites, mogelijkheden voor training en nog veel meer.”