Vrachtwagenopbouwer Jan Noyens nv uit Kasterlee heeft een explosievrije laadkraan geïnstalleerd bij Gunvor Petroleum in de Antwerpse haven. Die wordt gebruikt voor het laden en lossen van zee- en binnenschepen die ontvlambare stoffen transporteren. Een bijzonder project voor het familiebedrijf uit Kasterlee, dat 12 mensen tewerkstelt.
“De kraan werd gemonteerd op een vaste voet”, legt Lien Noyens uit. “Wanneer een schip met liquide brandstoffen aanmeert, moeten eerst de dampen erboven worden weggezogen. De kraan dient om de buizen daarvoor aan boord te hijsen. In deze explosieve atmosfeer mag de kraan op geen enkel moment een ontstekingsbron vormen. Daarvoor is ze speciaal behandeld voor een agressieve zout-nevelomgeving en bestaat de verf uit een speciaal epoxytype in 4 lagen. Bovendien diende de kraan te voldoen aan de ATEX-omgeving van de laad- en loszone.”
Jan Noyens nv is vooral bekend voor de opbouw van vrachtwagens maar is ook al bijna 25 jaar verdeler van Copma-autolaadkranen. Binnen het gamma passen ook de marinekranen, waarvan er in het verleden ook al werden geplaatst bij Exxon Mobil in Sclessin. “In zulke projecten kunnen we onze ervaring extra uitspelen”, vult Jan Noyens jr. aan. “We gaan geen enkele technische uitdaging uit de weg en onze mogelijkheden voor maatwerk zijn eindeloos.”
Nog op komst
In het najaar heeft het bedrijf nog enkele mooie projecten op het programma. Voor ETIB in Olen, actief in betonwoningen en de bouw van kelders, wordt een 200 ton/meter laadkraan opgebouwd voor het plaatsen van hun woningwanden. behoort hiermee tot de zware reeks modellen. “Dit wordt de zwaarste laadkraan zijn in Europa binnen ons merk dat ooit geleverd werd. Op een 4-assig voertuig is dit trouwens ook meteen het maximum. We zijn uiteraard heel fier dat wij deze mogen leveren”, aldus nog Jan Noyens jr.