Als eerste in zijn sector maakt Jacques IJs uit Oevel gebruik van augmented reality om de consument een extra beleving mee te geven. Via het scannen van de afbeeldingen op een box komen dinosaurussen op je tablet of smartphone tot leven. Het zogenaamde Dinosaur Ice is exclusief geproduceerd voor Colruyt/Spar. “Het duurde even voor we een retailer konden overtuigen”, zegt marketingverantwoordelijke Leen Malfroid van Jacques IJs.
Vorige zomer haalde de Kempense roomijsproducent de licentie binnen voor de productie van Minion-ijsjes en dat werd een eclatant succes. “Voor de dinofiguurtjes moesten we geen royalties betalen – in tegenstelling tot de licentieproducten – en dat bood mogelijkheden om te investeren in interactieve toepassingen”, aldus Malfroid.
Delen op social media
Het resultaat is een plastic box met een mix van 14 ijsjes waarbij de dino’s op de buitenkant tot leven komen. Daarvoor download je eerst een gratis app en richt je de camera van je tablet of smartphone op de doos. Je hebt vervolgens ook de mogelijkheid om de dino’s te delen op social media. “Op die manier is de doos geen wegwerpproduct meer maar wordt ze een interactieve gadget en een collectors item”, aldus nog Leen Malfroid.
Gedaan dus met stickers, tattoo’s of puzzelstukjes in dozen roomijs. De digitalisering doet ook hier zijn intrede. “Kinderen zijn voortdurend met tablets en smartphones in de weer. We vinden dit een beter gadget”, weet de marketingdame.
Intussen heeft Jacques IJs de ontwikkeling voorgesteld aan andere, ook buitenlandse klanten en daar zijn de reacties zeer positief. “De box is exclusief voorbehouden voor Colruyt en Spar, maar we denken dan aan afbeeldingen op dekseltjes van cupjes”, besluit Leen Malfroid.
Ter gelegenheid van het Dinausor Ice lanceert Jacques Ijs ook een nieuwe website.