Indupol International uit Arendonk is hoofdpartner van Solar Team

logo solar teamHet Punch Powertrain Solar Team heeft de nieuwste editie van de Belgische zonnewagens, de Indupol One, voorgesteld. Met die nieuwe zonnewagen nemen 17 studenten industrieel ingenieur voor de vijfde keer deel aan het WK zonnewagenracen, de World Solar Challenge, in oktober in Australië. Na enkele jaren medewerking is Indupol International uit Arendonk samen met Punch Powertrain de nieuwe hoofdpartner van het team. “Onze belangrijkste motivering is het enthousiasme van die studenten”, vertelt Maxim De Rooy, Sales en Marketing manager. “Ook de synergie tussen kennis en praktijk is voor ons belangrijk. In dit project is er een goede wisselwerking tussen onderwijs, universiteit en bedrijfsleven. Daarnaast gaat het om een milieubewuste materie met een competitief aspect.” Op deze manier wil het Kempense bedrijf investeren in jong talent.

Het Punch Powertrain Solar Team werkt samen met verschillende technologische en gepassioneerde, vooral Belgische, bedrijven, die op maat gemaakte onderdelen produceerden, die grotendeels door het team ontworpen werden. De carrosserie, het hoofdbestanddeel van de zonnewagen, is bij Indupol gemaakt. “Het gewicht moet zo laag mogelijk zijn, want iedere kilo die je bespaart, levert winst op.” De studenten bouwden meer dan een jaar aan de nieuwe wagen, die met ‘Indupol One’ de naam van het Kempense bedrijf meekrijgt. “De klanten reageren er positief op, maar het is ook heel goed voor ons team. De mensen op de vloer zijn hier echt enthousiast”, aldus De Rooy.

Om de twee jaar wordt in Australië het wereldkampioenschap zonnewagenracen georganiseerd. De World Solar Challenge 2013 start op 6 oktober. Op 13 oktober vindt de eindceremonie plaats. Gedurende de race moeten de teams hun zelfgebouwde bolide op zonne-energie van Darwin, in het noorden, naar Adelaide, in het zuiden, loodsen. Dat is 3021 kilometer dwars door de woeste outback.

Indupol werkt vooral voor de automobielindustrie, die positief reageert op hun inzet voor innovatie. “Wij maken onder andere het XF-dak voor DAF Trucks. De vrachtwagenindustrie is onze grootste klant.” Het bedrijf stelt 120 mensen te werk in Arendonk en nog eens 40 in de site in Slowakije.