De Strategische Projectenorganisatie SPK bracht onder de noemer ‘In the Mix’ een groep van experten en creatievelingen samen om nieuwe, inspirerende ideeën te genereren voor Groep Van Roey uit Rijkevorsel. “We wilden met de methodiek van professor Lynda Gratton in het achterhoofd een hotspot creëren rond innovatie”, zegt Geert Verachtert, directeur strategie en business development bij Groep Van Roey.
De bedrijvengroep bestaat al meer dan 275 jaar en groeide uit tot een bouwgroep van 9 bedrijven. “In een snel veranderende wereld met een toenemende complexiteit willen zij vooral een specialist-partner zijn in het aanbieden van totaaloplossingen. Hun uitdaging ‘hoe moet Groep Van Roey evolueren om over 20 jaar even succesvol te zijn als vandaag?’ leende zich perfect om via In the Mix te benaderen”, meent Bart Wuyts, directeur SPK.
Uitgedaagd
“We brachten een groep van 17 interne en externe professionals samen, bestaande uit strategen, creatieve designers, specialisten en generalisten. Ze benoemden een aantal relevante socio-economische trends voor Groep Van Roey en werden uitgedaagd om van daaruit nieuwe groeidomeinen te bedenken”, vertelt Ellen Bisschops, projectmanager bij SPK. “Onder begeleiding van het Expertisecentrum Business Design & Innovatie – het vroegere Flanders Inshape – lieten we de deelnemers spelen met Lego Serious Play. Dat leverde een positieve en creatieve dynamiek op, wat leidde tot enkele verrassende nieuwe businessideeën.”
“Niet alleen kregen we op die manier frisse nieuwe inzichten om mee aan de slag te gaan, het was bovendien leuk om te zien dat er binnen dit kader spontaan nieuwe interessante verbindingen ontstonden met partijen die we voordien niet kenden”, concludeert Geert Verachtert.