In de kijker: 50 jaar Jan Gevers

Fotografie voor firma Jan Gevers bvba in Belgie. Leverancier van grondstoffen aan bakkerijen, horeca zaken en ijsbereiders.Tijdens de zomermaanden wijdt Made in Kempen een artikelreeks aan enkele jarige bedrijven in onze regio. Bedrijven die 10, 15, 20, 50 jaar of nog langer actief zijn, met ondernemers die gedurende al die tijd kansen zien en kansen benutten, risico’s nemen en tewerkstelling creëren. We zetten hen graag in de spreekwoordelijke schijnwerpers, zoals eerder ook Voka Kempen al deed tijdens het Jaardiner.

Vandaag: BVBA Jan Gevers uit Mol. Made in Kempen sprak met zaakvoerder Luc Gevers en met Hans Meynen, commercieel manager.

Het familiebedrijf Jan Gevers levert kwaliteitsvolle grondstoffen voor de bakkerij- en voedingssector in het algemeen. Een van de specialiteiten is de import van fruitconserven en zuidvruchten voor industrie en detailhandel en dit vanuit de hele wereld. Daarnaast verzorgt het bedrijf de distributie van 22.000 referenties grondstoffen en vers gekoelde- en diepvriesproducten specifiek voor de ambachtelijke en industriële bakkerijen, ijsbereiders, voedingsindustrie, food service en horeca.

Jan Gevers BVBA viert dit jaar haar 50-jarig bestaan. Gefeliciteerd! Wat is het geheim om zo lang te kunnen ondernemen?
Luc Gevers en Hans Meynen: Jan Gevers bouwt op een langetermijnrelatie met iedere klant en dat maakt het bedrijf succesvol. Ons recept? Een gespecialiseerd aanbod van 22.000 bakkerijproducten, topmerken, boeiend nieuwe marketingconcepten, de juiste expertise en een gepassioneerd team van medewerkers dat meedenkt met de groei van de zaak van de klant.

Hoe startte het verhaal van Jan Gevers bvba?
Luc Gevers en Hans Meynen: Jan Gevers startte in 1964 met één vrachtwagen, drie medewerkers en een opslagruimte van 400m². Hij leverde iedere bakkerij op elke hoek van de straat in de regio. Met de juiste kennis, de juiste competenties en een grote passie voor de bakkerij groeide ons bedrijf verder. In 1979 ging het bedrijf zich vestigen in de Ambachtsstraat in Mol. Jan Gevers bvba groeide uit tot een van de voornaamste spelers op de Belgische markt. In 2008 richtten we de logistieke dienstverlener Transfresh bvba. Transfresh ontstond uit de vraag van klanten en leveranciers die hun logistieke projecten wensten uit te besteden. Anno 2014 wordt het bedrijf geleid door Jan’s zoon Luc Gevers en kleinzoon Hans Meynen. Samen met 60 medewerkers distribueren ze meer dan 22.000 hoogkwalitatieve producten.

Zijn de activiteiten veranderd doorheen de jaren?
Luc Gevers en Hans Meynen: Het aandeel bake-off producten is de laatste jaren enorm gegroeid. De Europese ambachtelijke bakkers zullen naar verwachting in 2014 zo’n 5 procent meer afbakproducten inkopen dan ze in 2009 deden. De stijging is vooral te zien in de segmenten hartige snacks en patisserie. Deze evolutie zorgt ervoor dat we nood hebben aan een grotere diepvriescapaciteit Vandaar onze vergevorderde plannen voor een gloednieuwe distributiecentrum in Ham.

Wat waren in jullie sector de belangrijkste veranderingen die een invloed hadden op Jan Gevers bvba? Verschuiving in het kooppatroon van de klant.
Luc Gevers en Hans Meynen: In eerste instantie was er een belangrijke verschuiving in het kooppatroon van de klant. Zo groeide het aandeel bake-off producten de laatste jaren enorm. Een tweede belangrijke verandering is het feit dat enkel productkennis niet meer voldoende is tegenwoordig. Bakkerijen en andere kleinere kmo’s hebben behoefte aan commerciële ondersteuning om te overleven. We hebben hiertoe de Belgian Bakery Society opgericht, een kennisplatform waarmee bakker-ondernemers de sleutel in handen hebben voor een gezonde toekomst.

Is het nu makkelijker om te ondernemen dan vroeger?
Luc Gevers en Hans Meynen: Ondernemen is een complexe materie geworden. De markt en de concurrentiepositie veranderen voortdurend en dat wil zeggen dat zowel de ondernemer als zijn personeelsleden zich snel moeten aanpassen aan nieuwe omstandigheden. De bedrijfstools zoals infrastructuur en procedures moeten up-to-date blijven. De overheid en de (terecht) strenge wetgeving op vlak van voedselveiligheid maken van het ondernemersproces een echte specialiteit.

Wat waren mijlpalen in de geschiedenis van het bedrijf?
Luc Gevers en Hans Meynen:

  • 1979: verhuis naar nieuwe vestiging in de Ambachtsstraat in Mol
  • 2008: certificatie-audit ISO 22000
  • 2008: oprichting van logistieke dienstverlener TransFresh
  • 2014: lancering nieuw CRM-pakket voor klant- en leveranciersopvolging

Op welke realisaties zijn jullie het meeste trots?
Luc Gevers en Hans Meynen: In 2008 behaalden wij het  ISO 22000 certificaat, iets waar wij best trots op zijn. Het garandeert onze klanten dat wij elk jaar onderworpen worden aan strenge controles, zo zijn zij zeker van de kwaliteit. We implementeerden vorige maand een nieuw CRM-pakket voor klant- en leveranciersopvolging en we concretiseerden onze bouwplannen voor een gloednieuw distributiecentrum in Ham.

Wat was de grootste uitdaging die Jan Gevers moest overwinnen?
Luc Gevers en Hans Meynen: De ondernemer van vandaag moet zijn gezond buikgevoel soms opzij zetten voor allerlei procedures en regels en deze niet alleen “verkopen” aan de klanten maar ook aan zijn eigen personeel. Het gevaar van professionaliteit is dat de flexibiliteit van de onderneming dreigt terug te lopen. Gelukkig hebben we dit tijdig ingezien.

Wat is voor jullie het hoogtepunt, de heuglijkste gebeurtenis in de geschiedenis van uw bedrijf?
Luc Gevers en Hans Meynen: De realisatie van het gloednieuwe distributiecentrum in Ham zal een echte mijlpaal zijn.

Hoe zien jullie de toekomst?
Luc Gevers en Hans Meynen: Met de bouw van een gloednieuw distributiecentrum is Jan Gevers klaar voor de toekomst. Het centrum zal beantwoorden aan de meest recente en innovatieve ontwikkelingen voor distributie, opslag en logistiek. Dankzij onze goede reputatie en wettelijke kwaliteitsnormen worden steeds meer logistieke activiteiten, stockage of distributie van producten aan ons toevertrouwd en is uitbreiding en vernieuwing nodig. Als belangrijk toeleverancier van ambachtelijke en industriële bakkerijen en food service is automatisering, centralisatie en schaalgrootte van essentieel belang om in te spelen op de behoeften van morgen. Een doorgedreven automatisering van de logistieke processen zal de efficiëntie van de organisatie en de service aan onze klanten fundamenteel verbeteren. De bouw zal concreet in fasen gebeuren waarbij de focus ligt op de uitbreiding van de opslagcapaciteiten voor droge grondstoffen, gekoelde en diepgevroren voedingswaren. Ook op vlak van werkgelegenheid zullen we in de regio een aantrekkingspunt vormen.

Welke tips hebben jullie voor collega-ondernemers?
Luc Gevers en Hans Meynen: Stilstaan is achteruitgaan. Constant innoveren en op zoek gaan naar nieuwe opportuniteiten is dé sleutel naar succes.