Tijdens de zomermaanden wijdt Made in Kempen een artikelreeks aan enkele jarige bedrijven in onze regio. Bedrijven die 10, 15, 20, 50 jaar of nog langer actief zijn, met ondernemers die gedurende al die tijd kansen zien en kansen benutten, risico’s nemen en tewerkstelling creëren. We zetten hen graag in de spreekwoordelijke schijnwerpers, zoals eerder ook Voka Kempen al deed tijdens het Jaardiner.
Vandaag: Buromas uit Balen. Made in Kempen sprak met Marleen Berghmans.
Buromas verkoopt en levert kantoor- en schoolbenodigdheden voor zowel particulieren als bedrijven, scholen en openbare instellingen. Het logistieke centrum is gevestigd in de Poeierstraat, de winkel aan de Wezelbaan in Balen.
Buromas viert dit jaar haar 25-jarig bestaan. Gefeliciteerd! Wat is het geheim om zo lang te kunnen ondernemen?
Marleen Berghmans: Je moet graag werken en werken moet je hobby zijn. Anders hou je die vele uren werken niet vol. En natuurlijk moet je een passie hebben voor het product dat je verkoopt. Als bedrijfsleider moet je regelmatig bijscholen op alle gebied zodat je van alles op de hoogte bent. Natuurlijk moet je voldoende netwerken om nieuwe klanten aan te trekken en naamsbekendheid te verwerven. En vooral volhouden en in jezelf en in je bedrijf blijven geloven (lacht).
Hoe startte het verhaal van Buromas?
Marleen Berghmans: 25 jaar geleden ben ik thuis in mijn woning een ‘winkeltje’ begonnen met kantoormaterialen. Toen in die tijd waren dat vooral wat klasseurs, balpennen, faxrollen en papier. Ik deed ook de baan om klanten te bezoeken en stuurde regelmatig reclame rond. In 1992 kochten we het pand op de Wezelbaan aan om wat meer ruimte te krijgen. Dit werd in 1998 afgebroken om plaats te maken voor een winkel van 600m² en een magazijn van 700m². Het gamma werd steeds uitgebreid omdat in die tijd de eerste betaalbare pc’s op de markt kwamen. Pc’s zelf hebben wij nooit verkocht maar wel al hetgeen er voor nodig is zoals printers, cartridges en toners, papier, disketten, cd’s en dvd’s enz. Er bleek ook vraag te zijn naar kwalitatief en ergonomisch bureelmeubilair en stoelen, dus die trend hebben we ook uitgewerkt door de helft van onze winkel als showroom in te richten. In 1996 zijn we begonnen met het verdelen van schoolbenodigdheden rechtstreeks naar de scholen toe. Hierdoor werd ons magazijn te klein en hebben we besloten om een logistiek centrum te bouwen op het industrieterrein ‘de Driehoek’ in de Poeierstraat te Balen. Momenteel werken we met 16 mensen in de winkel en het logistieke centrum samen. We zijn uitgegroeid tot een bedrijf dat behoort tot de top 10 van België voor wat betreft leveringen van kantoormaterialen. Dit succes is ook te danken aan onze investering in een gebruiksvriendelijke webshop die vandaag goed is voor meer dan 50 procent van de bestellingen.
Wat waren in jullie sector de belangrijkste veranderingen die een invloed hadden op Buromas?
Marleen Berghmans: Op bijna elk gebied vonden er veranderingen plaats die een invloed hadden. De belangrijkste is wel de opkomst van de verkoop via het internet en de crisis.
Is het nu makkelijker om te ondernemen dan vroeger?
Marleen Berghmans: Neen, zeker niet. Vroeger was er veel minder papierwerk dan nu. Voor elke adem die je laat moet je tegenwoordig wel een aanvraag hier of daar doen.
Wat waren enkele mijlpalen in de geschiedenis van uw bedrijf en waarom?
Marleen Berghmans: Onze deelname aan Open Bedrijvendag vier jaar geleden en ons 25-jarig bestaan dit jaar.
Wat was de grootste uitdaging die Buromas moest overwinnen?
Marleen Berghmans: De nieuwbouw in de Poeierstraat : op het ogenblik dat we de grond hadden aangekocht, kondigde de crisis zich aan.
Welke tips heb je voor collega-ondernemers?
Marleen Berghmans: Hard werken, vernieuwen en volhouden!