Managers Hendrik Colpaert en Jef Segers lanceren mee de negentigste verjaardag van IJsboerke in Tielen. © JOREN DE WEERDT

IJsboerke viert 90 jaar met nieuwe smaken, investeringen en lokale verankering

De iconische Kempense roomijsproducent IJsboerke viert zijn 90ste verjaardag. Het bedrijf, onderdeel van Belgian Icecream Group (BIG) en Baronie, lanceert nieuwe producten, een verjaardagsactie en investeert fors in de productiesite in Tielen (Kasterlee), waar jaarlijks 28 miljoen liter ijs wordt geproduceerd door 330 medewerkers.

Gestart in 1935 door Staf Janssens, viert IJsboerke feest met nieuwe smaken zoals Frisko Karamello, Banana Brittle (met ‘geredde’ bananen) en Cornets d’Amour Mokka Café. De klassieke Frisko Vanille, in 2023 nog genomineerd voor de award “hét product Made in Kempen”, kreeg recent een upgrade met echte Belgische chocolade. Klanten maken via een QR-code kans op prijzen zoals een ballonvaart of een IJsboerke-Ridley fiets (i.s.m. Van De Water, Kasterlee).

“We blijven miljoenen investeren in Tielen”, bevestigt Hendrik Colpaert (MD BIG). Recente investeringen omvatten nieuwe vriezers, vriestunnels en de ombouw van een magazijn tot productieruimte. Duurzaamheid is prioriteit met 3.000 zonnepanelen (doel: 14% energiebehoefte dekken).

Zoektocht naar lokaal talent

Het bedrijf, met €74 miljoen omzet, zoekt continu lokaal talent: van operatoren en inpakkers tot lijnverantwoordelijken, supervisors (productie/maintenance) en ingenieurs. De productie (IJsboerke, Glacio, Best Price, private labels) wordt verder opgevoerd. Distributie verloopt via retail, foodservice (deels via groothandels zoals Agora Culinair), eigen shops (Wijnegem, Plopsaland) en specifieke kanalen zoals woonzorgcentra.