Zondagnamiddag zet IJsboerke in Tielen de deuren open voor het grote publiek ter gelegenheid van het 80-jarige bestaan. In 2013 werd het toen noodlijdende bedrijf overgenomen door Glacio en sindsdien gaat het IJsboerke weer voor de wind. De groep mikt dit jaar opnieuw op 10% groei, zegt CEO Peter Janssen.
Welke herinneringen koester jij als kind aan IJsboerke?
De wagentjes van IJsboerke waren natuurlijk nadrukkelijk aanwezig in het straatbeeld. En, zo is het nu eenmaal, de ergste dingen blijf je natuurlijk ook onthouden. We zaten in de bus om op scoutskamp te gaan toen de grote brand in 1977 uitbrak. Ik ben afkomstig van Poederlee, een buurdorp, en dat was natuurlijk ook bij ons groot nieuws. Maar top of mind: de lekkere IJsboerke -maak die ook toen al superpopulair was.
Begin 2013 nemen jullie met Glacio IJsboerke over. Hoe kijk je op die periode terug?
Als een ontzettend moeilijke en uitputtende periode. Maar we hebben doorgezet en daar ben ik blij om. We deden het ook voor een goed doel. Let op: ik ben in de eerste plaats een ondernemer, maar blijf het belangrijk vinden dat de maakindustrie in de streek blijft behouden. Op 1 maart 2013 zijn we eigenaar geworden en stonden we voor ons eerste seizoen. We hebben dan een grote herstructurering moeten doorvoeren, onder meer het stopzetten van de huis-aan-huisverkoop, en dat was moeilijk. We wilden die mensen zo goed mogelijk aan een nieuwe job helpen. Dat eerste seizoen zijn we goed doorgekomen. In 2014 hebben we een groei van 10% gekend en ook dit jaar willen we 10% groeien. Bij de overname noteerde het bedrijf een omzet van 72 miljoen. Dit jaar mikken we naar een geconsolideerde omzet van 90 miljoen.
In hoeverre komt de 80-jarige traditie van IJsboerke tot uiting in jullie marketing?
We hebben ons logo lichtjes aangepast en daar ‘Happy Birthday 80’ bijgeplaatst. Dat staat nu ook op de verpakking van onze belangrijkste schepijsproducten. Binnen de groep Glacio blijft IJsboerke het belangrijkste merk, maar het heeft ook zijn beperkingen. We kunnen ermee werken in België en Nederland maar dan houdt het op. We willen het merk IJsboerke verder linken aan het nostalgische en het volkse, plezier van hier. Internationaliseren doen we verder maar niet met het merk IJsboerke.
Is het IJsboerke roomijs van nu nog altijd hetzelfde als 80 jaar geleden?
In essentie is dat nog altijd hetzelfde, maar richting ingrediënten zijn er gedurende de 80 jaren enkele logische ‘moderniseringen’ doorgevoerd, de laatste ook alweer meer dan 10 jaar geleden. Neem bijvoorbeeld het vanillearoma, dat is nog altijd hetzelfde als toen. We gaan met enorm veel respect om met onze recepturen.
Waar ligt de focus voor de komende jaren?
Ik zie ons tussen dit en twee jaar de kaap van de 100 miljoen euro omzet ronden. En we zetten in op internationalisering. We hebben nu verkoopkantoren in Frankrijk, Tokyo en Hongkong en leveren in 34 landen. Zowel in de retail als de foodservice kunnen we nog groeien, ook met het merk IJsboerke, al zullen we die beoogde groei niet met IJsboerke alleen kunnen behalen.