IJsboerke uit Tielen heeft een licentieovereenkomst gesloten met Rombouts Koffie voor de productie van een nieuw roomijs. Samen met de bestaande ijsjes met de koekjes van Jules Destrooper en chocolade van Chocolade Jacques worden ze nu in de markt gezet als Belgian Originals. Ook voor de Nederlandse markt is er het nieuwe Fruittella-ijsje.
“Niet elke fabrikant komt in aanmerking voor een samenwerking binnen de Belgian Originals”, legt commercieel manager Jef Segers uit. “Het moeten net als ons authentieke Belgische merken zijn en het product moet zich lenen tot het maken van lekker ijs.”
Rode Duivels
In het geval van het Antwerpse Rombouts wordt een koffieroomijs gemaakt op basis van een Rombouts Goudmerk-extract en aangeboden in potten van 500 ml en 100 ml. “Nergens ter wereld is mokka-ijs zo populair dan in België”, weet Jef Segers. De nieuwkomer wordt verdeeld via de retail en de foodservice. “We zijn samen met Rombouts partner van de Rode Duivels. Ze hebben we mekaar leren kennen en zijn nu een prettige samenwerking opgestart.”
IJsboerke/Glacio heeft nog meer co-branding producten, onder meer met Studio 100. “Deze producten vormen een belangrijk deel van onze omzet en die neemt nog toe.” Dat inspireerde het bedrijf om ook toenadering te zoeken met de internationale groep Perfetti Van Melle. Met hen wordt sinds kort ook een Fruittella-kinderijs op een stokje geproduceerd. Dat moet ook de Nederlandse markt mee openbreken. “In Zuid-Nederland hebben we ook al wel een bekendheid. We willen ons als Benelux-merk nu ook meer op de Nederlandse markt richten.”
Agora Culinair
Wat de foodservice betreft, leverde IJsboerke tot dusver rechtstreeks bij de horecaklant met de bekende eigen ijswagentjes. “We zijn nu ook bezig met daarnaast een distributiekanaal op te zetten via groothandels. Met Agora Culinair uit Herentals bereikten we al een overeenkomst. Zij nemen binnenkort onze producten mee naar hun klanten.”