LIDL Zo moet het immense distributiecentrum van Lidl er op de Henradsite uit gaan zien. Centraal onderaan in beeld loopt de E313, links de Herenthoutseweg. — © Architeam

Hypermodern distributiecentrum Lidl naast E313 in Herentals moet 230 jobs opleveren

HERENTALS - Heat21 en Lidl willen op de voormalige site van Henrad naast de E313 in Herentals het zesde distributiecentrum van de Duitse supermarktketen in ons land bouwen. Daarvoor ligt de aanvraag nu op tafel. De site zou 230 jobs met zich meebrengen.

Van de gigantische gebouwen met hun opvallende oranje gevel van radiatorenfabrikant Henrad op de Herenthoutseweg in Herentals blijft er al twee jaar niet meer over dan enkele hoge bergen bouwpuin op een immense kale vlakte. Als het afhangt van Heat21, een samenwerkingsproject van de Herentalse projectontwikkelaars Heylen Group en Molenwater Groep, én van de Duitse discountketen Lidl valt daar binnen afzienbare tijd weer veel bedrijvigheid te zien. De partners hebben een omgevingsvergunning aangevraagd om er het zesde distributiecentrum van de supermarktgroep in België te mogen bouwen. Dat wordt 43.400 vierkante meter of zowat negen voetbalvelden groot.

In het distributiecentrum slaat Lidl verse voedingswaren zoals vlees, melkproducten, groente en fruit op in grote koelcellen, naast voeding, non-food en andere producten die geen koeling nodig hebben. Het gaat om tijdelijke opslag, voor de producten met vrachtwagens naar de warenhuizen van Lidl worden gebracht. Daarom zou het complex uitgerust worden met 110 laad- en loskades. Daarnaast bevinden er zich ook kantoren aan de kant van de Herenthoutseweg, een wachtzone voor 45 vrachtwagens en een personeelsparking voor 160 auto’s. Volgens de plannen zouden in het distributiedepot 230 werknemers aan de slag kunnen, “bij voorkeur uit de regio”.

Een vooraanzicht vanop de Herenthoutseweg. Op deze impressie is de groene buffer van 5 meter breed niet ingetekend. — © Architeam

194 vrachtwagens per dag

Volgens het opgemaakte mobiliteitseffectenonderzoek zou de site 252 autoverplaatsingen en 194 vrachtwagenverplaatsingen per dag met zich mee brengen. De verkeersafwikkeling voor de personeelsauto’s gebeurt via de Herenthoutseweg waaraan het complex komt te liggen, maar die zowat tweehonderd trucks rijden af en aan via het achterliggende terrein van Frame21 en de Diamantstraat op de industriezone. Aan de kant van de Herenthoutseweg moet een groenbuffer van vijf meter breed de hinder naar de omgeving beperken. Op de huidige site moet achteraan een dennenbos van 2.781 vierkante meter verdwijnen, dat de aanvragers willen compenseren met 1.060 vierkante meter nieuw bos met streekeigen soorten op het terrein. Het dak van het kantoordeel krijgt een groendak.

De projectontwikkelaars gaan er prat op dat het een duurzaam complex wordt volgens de hoogste breeam-norm, een internationaal erkend duurzaamheidskenmerk waarbinnen projecten objectief beoordeeld kunnen worden op integrale duurzaamheid. “Om een minimale milieu-impact te garanderen, wordt er gebruikgemaakt van energie-efficiënte installaties, minimaal waterverbruik en doorgedreven afvalmanagement, naast minimalisatie van de geluidsimpact, lichtverontreiniging en het ecologische effect op de omgeving”, klinkt het. Zo dient de restwarmte van de industriële koeling voor de verwarming van de kantoren. Op het dak van het magazijn komen zonnepanelen, al is nog niet bepaald hoeveel er dat worden.

Een zicht op een deel van de 110 los- en laadzones, met vooraan in beeld een wadi voor de waterhuishouding. — © Architeam

Geen 10 verdiepingen

Dat Heat21 voor de invulling van de Henradsite zou samenwerken met Lidl raakte in de zomer van 2021 bekend. Dat was een onverwachte wending, omdat Heat21 amper twee maanden voordien na jaren onderhandelen met het stadsbestuur nog een omgevingsvergunning had aangevraagd voor een enorme logistieke hal, bedrijfsunits in industriële en ambachtelijke maten en een torengebouw van tien verdiepingen. Die plannen gingen toen prompt de prullenbak in.

Het openbaar onderzoek over de vergunningsaanvraag loopt nog tot en met 4 juni. Het is de deputatie van de provincie Antwerpen die zich over de vergunning uitspreekt.