Het horecareglement, dat vorige maand werd ingevoerd in Turnhout, biedt mogelijkheden om overlast repressief aan te pakken. Nu voegt Turnhout daar een horecatoolbox aan toe. “Overlast noemen wij hier zever”, zegt Paul Versteylen van café Sint-Pieter. “Zever moeten we voorkomen. Dat is goed voor de sfeer en voor onze omzet. Het uitgaansleven groeit in Turnhout en moet verder groeien.”
Turnhout haalde de mosterd voor die horecatoolbox in steden als Antwerpen, Gent en Leuven. Kelly Verheyen toont wat de box bevat: affiches die duidelijk maken hoe omstaanders kunnen reageren, een strategiekaart en brochure voor het horecapersoneel dat hen leert hoe ze kunnen omgaan met slachtoffers, stickers die duidelijk maken dat het horecapersoneel in die zaak is opgeleid om met overlast om te gaan. “De tips zijn heel concreet. Als iemand iets in je drankje heeft gedaan, drink dan zeker geen water. Dat versterkt het effect.”
Opleiding voor barpersoneel
De toolbox is er niet alleen voor de cafébazen, maar ook voor de organisatoren van evenementen. “Zo kunnen we een uniform beleid creëren”, zegt Stijn Adriaensens. “Binnenkort geven we ook een opleiding, zodat iedereen ervan doordrongen is en op dezelfde manier kan reageren bij overlast. De wetenschap dat mensen zijn opgeleid, is een belangrijk signaal voor wie hier wil komen genieten. Feesten is een feest, dat moet het blijven.”
“Het is belangrijk dat de jongeren zich er opnieuw bewust van worden dat we voor elkaar moeten zorgen”, meent Dries Verdick. “Deze campagne helpt daarbij. Ze leren ook dat het barpersoneel mag worden aangesproken wanneer er overlast dreigt. We hebben de tips met ons personeel al doorgenomen en daar veel van opgestoken.”