Mario Steurs van Ying Ying Travel uit Geel heeft samen met een Chinese partner Yolo Travel opgericht (You Only Live Once). Die heeft de ambitie om grote aantallen Chinezen naar België en in het bijzonder de Kempen te halen. De eerste 2 tours zijn klaar en die omvatten ook 2 overnachtingen in Geel. “Chinezen vinden Geel geweldig”, zegt Mario Steurs.
3 jaar geleden ging de Geelse ondernemer van start met Ying Ying Travel, waarmee hij groepsreizen en reizen à la carte richting China en andere Aziatische landen aanbiedt voor klanten uit België en Nederland. Eind 2015 lanceerde hij met een Chinese partner GoGoBeijing, een boekingsplatform voor privéreizen door China dat intussen wereldwijd beschikbaar is. En nu worden de rollen omgedraaid.
“Samen met dezelfde partner Meng Xu, met wie ik al 10 jaar samenwerk, gaan we nu Chinezen naar hier halen en daarvoor hebben we Yolo Travel opgericht”, legt Mario Steurs uit. “In dit project staan Vlaanderen, België en de Kempen centraal. We richten ons exclusief tot een Chinees publiek en de website is ook enkel in het Chinees beschikbaar.”
Belgische bieren
2 arrangementen zijn intussen klaar: een 9-daagse tour rond Belgische bieren met bezoeken aan een immens biercafé in Leuven, de brouwerijen van Orval en Chimay, een biercafé in Oostende. En daarnaast een 9-daagse tour die meer op families is gericht en die onder meer Bokrijk aandoet. Opvallend: in beide gevallen overnachten de Chinese toeristen tweemaal in Geel. “Ik heb al vaak Chinese gasten hier gehad en die vinden Geel geweldig. De marktjes, de cafés, het Prinsenpark, de abdijen van Tongerlo en Averbode. Voor hen is Geel een dorp, ze hoeven geen Parijs of Brussel want ze komen zelf uit een miljoenenstad.”
Yolo Travel neemt dit najaar in China deel aan verschillende vakbeurzen waar lokale reiskantoren komen inkopen. “Ik ga die zelf meedoen, want zoiets werkt alleen als er een Westers gezicht mee op de stand staat”, aldus nog Mario Steurs. “Ook de begeleiding hier gebeurt door mensen van bij ons. Weet je, de eerste grote golf van Chinees toeristen is voorbij. Die moesten de Eiffeltoren en Venetië zien. Intussen is er een nieuw publiek dat op zoek gaat naar meer authenticiteit. Dat gaan we bieden met Yolo Travel.”