Thierry Gissemé Foto: BERT DE DEKEN

Hoe deze Kempense bakker zijn zuurdesembroden per post de wijde wereld instuurt

BALEN - Dankzij de inventiviteit en het zakeninstinct van zuurdesembroodbakker Thierry Gissemé uit Hulsen (Balen) kunnen - bij wijze van spreken - straks ook liefhebbers uit Wallonië van zijn brood genieten. De bakker gaat namelijk zijn alsmaar meer gegeerd ambachtelijk brood via een koerierdienst als een pakketje over het ganse land verspreiden. “Als ik van mijn brood wil leven, moet ik mijn klantenbestand uitbreiden”, zegt hij nuchter. “Maar ik word geen industriële bakker.”

Als de berg niet tot Mohammed komt, zal Mohammed tot de berg gaan. Dat is zowat de filosofie achter Gissemés idee om zijn brood als een postpakket te laten bezorgen. “We moeten een kat een kat noemen”, zegt de bakker.

“Vandaag vis ik in een te kleine vijver. Het gros van mijn klanten komt uit de omliggende dorpen. Maar als ik van mijn brood wil leven, moet ik wel groeien. Ik zou mijn bakkerij naar een meer commerciële plaats kunnen verhuizen, maar daar heb ik geen zin in. Als ik mijn brood via een koerierdienst kan laten rondbrengen, moeten de mensen niet naar mijn bakkerij in Hulsen komen. Het brood komt naar hen toe.”

U moet weten dat zijn zaak, Het Broodverhaal genaamd, in een absolute uithoek van Hulsen ligt, op zich al een verloren gelegd deeldorp van Balen. Bovendien bevindt zijn bakkersatelier zich ook nog eens in een doodlopende straat aan de rand van een bos. Wie ernaartoe rijdt, neemt zelf best wat proviand mee voor onderweg.

Half afgebakken brood

Deze week heeft de bakker voor het eerst zijn idee in de praktijk gebracht. En het blijkt nog te werken ook. “Er vertrekken morgen broodboxen naar Lier, Herentals, Zoersel en Wechelderzande”, legt hij met enige trots uit. “Twee boxen gaan zelfs naar Jodoigne in Waals-Brabant. Ik kan mijn brood op die manier in heel België leveren. Maar dat is niet mijn opzet. Meestal gaat het om mensen die klanten van mij kennen, maar die nooit tot in Hulsen zullen komen om een brood te kopen.”

 

Hoe het artisanale brood wordt aangeleverd aan de klanten? Daarover heeft hij al nagedacht. “Gewoon een brood in een kartonnen box steken, is niet mijn bedoeling”, zegt hij. “De broden worden eerst half afgebakken hier in mijn houtoven. Ze zijn dan al gaar, maar zijn minder gekleurd. De klant moet dan gewoon zijn oven voorverwarmen en het brood nog verder afbakken. Je kan het brood trouwens ook nog twee maanden in je diepvriezer bewaren. Het blijft dan zijn voedingswaarde behouden zonder aan kwaliteit in te boeten.”

“‘Waarom het brood niet als een cadeau opsturen naar iemand?’”, vroeg ik me meermaals af. En zo geschiedde. “Waarom zou brood niet met een koerierdienst kunnen geleverd worden? Bol.com is ook ooit begonnen met alleen maar het versturen van boeken en levert nu auto’s en boten. Het brood is iets duurder door de transportkosten, al mogen klanten het niet terugzenden als ze het niet lekker vinden”, zegt de bakker nog. “Dat zou al te dwaas zijn.”

Romantisch idee

Thierry Gissemé begon drie jaar geleden, midden in de coronatijd, met het bakken van zuurdesembrood. Voordien was hij vertegenwoordiger in voedingswaren. Allicht komt zijn zakeninstinct uit die periode vandaag weer naar boven. “Ik ben vanuit een romantisch idee begonnen met het bakken van zuurdesembrood”, vertelt hij. “Dat is uiteindelijk uitgedraaid op een succesverhaal. Ik wilde echter initieel geen honderd broden per dag gaan bakken, maar als ik wil leven van mijn brood is dat wel de harde realiteit. Zuurdesembrood zit nog steeds in de lift. Er zijn nu onnoemelijk veel microbakkerijen in België. Maar de meeste doen het in bijberoep. Ik moet ervan leven.”

Als ambachtelijk bakker haalt Thierry zijn neus niet op voor sociale media. Integendeel, zijn ‘broodverhaal’ vertelt hij dagelijks met berichten op Facebook en Instagram. “Al wil ik niet koste wat het kost inspelen op nieuwe trends”, zo voegt hij er snel aan toe. “Ik zou ongelukkig zijn mocht mijn brood als gevolg daarvan aan kwaliteit inboeten. Ik wil van Het Broodverhaal zeker geen industriële bakkerij maken. Mijn beginwaarden wens ik te bewaren.”

Streekproducten

Zo wil hij met Het Broodverhaal niet alleen ambachtelijk brood afleveren. De bakker uit Hulsen maakt er ook een erezaak van om met streekproducten te werken. Zo haalt hij zijn granen bij een lokale boer en verwerkt hij regelmatig producten zoals mosterd, honing of bier van zijn klanten als originele ingrediënten in zijn brood. “In elke broodbox steek ik een folder met het verhaal van mijn brood”, zegt hij.

“Zo komt men te weten wie de boer is die mijn granen levert en wie de molenaar is die het maalt. Een volgende stap kan zijn dat ik in een broodbox een fles appelsap, een potje mosterd of een flesje perenlikeur van producenten uit de buurt steek. Het is niet alleen mijn brood dat telt, het totale plaatje moet kloppen. De streek wordt erbij betrokken.”

Een broodbox kan online besteld worden via de website www.HetBroodverhaal.be. Het aanbod bestaat uit grote boxen voor drie soorten broden of kleine boxen voor twee broden.