Al bij het betreden van de winkel zou de klant de vernieuwing moeten opmerken. De 970 m² grote zaak is ingedeeld in kleine ruimtes, zogenaamde area’s, die de klant een winkelervaring op maat moeten bieden. “In de eerste area bij de toegang liggen de jongste trends”, legt Marvin Van den Bogaert uit. “Wat verder staat een groot digitaal scherm, dat de klant kan inspireren.”
Ook nieuw zijn de vier self checkouts, waar de klant de gekozen winkelwaar zelf kan inscannen, betalen en verpakken. Retours kunnen via diezelfde zelfbedieningskassa worden terugbezorgd.
Omdat online shoppen in de kledingbranche veel belangrijker is geworden, heeft H&M bij de paskamers ook een wand met lockers geplaatst. “Hier kan de klant zijn online gekochte spullen ophalen en meteen uitproberen in de paskamer. Is het gekozen product te klein, dan kunnen we meteen nagaan of we in de winkel ook een andere maat hebben.”
Alle verkopers in de winkel hebben een telefoontoestel bij zich, waarmee ze de vragen van de klant snel kunnen beantwoorden. “ze kunnen checken of we een andere maat in stock hebben, een klantaccount opvragen of de klant onmiddellijk in contact brengen met onze klantendienst.”
“Ook het circulaire aspect nemen we op in de winkel. Naast de zelfbedieningskassa’s staat een container voor oude kleding. Heb je een lidkaart van de H&M-gemeenschap, dan krijg je een voucher in ruil. H&M verwerkt alle oude kledij weer tot nieuwe kledingstukken.”
De H&M-winkels in grote steden zijn minstens vier keer groter dan de vestiging in Turnhout. Toch kan je ook in Turnhout nagenoeg het hele gamma van H&M vinden. “Dank zij ons nieuwe compact winkelformaat”, zegt Marvin Van den Bogaert. “We hebben dit wereldwijd ontwikkeld, maar lanceren dit nu in België.”