Nog dit najaar opent Fooddesk uit Westerlo, dat op 1 april 2015 het levenslicht zag, een kantoor voor Wallonië. Het bedrijfje helpt kleinhandelaars zoals bakkers en beenhouwers om zich in orde te stellen met de wetgeving rond allergenen en voedingswaarden. Er werken intussen 5 mensen en voor het nieuwe kantoor worden opnieuw 3 mensen aangeworven. “Het gaat heel hard”, zegt vennoot Sel Lambaerts, die Fooddesk leidt met Carl Beniest.
“De Europese richtlijn in verband met voedselinformatieverstrekking naar consumenten dateert van 2011. Die zegt dat mensen moeten worden geïnformeerd over wat er in voeding zit”, legt Lambaerts uit. “In ons land waren in eerste instantie producenten en warenhuizen verplicht, sinds 2014 geldt dat ook voor kleinhandelaars. Zij moeten hun klanten kunnen meedelen welke allergenen – in België gaat het om 14 – in hun producten zitten. Dat kan mondeling gebeuren of bijvoorbeeld via hun webwinkel, een etiket, tablet, smartphone, enz. Probleem is dat een doorsnee bakker of beenhouwer daar niets van kent of er geen tijd in wil steken.”
Receptuur
Fooddesk kwam met een oplossing. De bakker in kwestie geeft zijn receptuur in op de website en binnen de 2 minuten heeft die het lijstje met allergenen en ingrediënten. Op zijn beurt haalt Fooddesk zijn informatie bij de fabrikanten van bijvoorbeeld het zout, de gist en het bloem. “Ons systeem is uniek in Europa”, beweert Sel Lambaerts.
Klanten van Fooddesk zijn momenteel vooral bakkers en beenhouwers. “Het Voedselagentschap is nu ook controles aan het uitvoeren in frituren en dat maakt dat we tegenwoordig ook veel aanvragen van frituristen krijgen. Gemiddeld hebben we 1 nieuwe klant per dag”, aldus nog de medezaakvoerder.
Om ook de Waalse markt te kunnen bedienen, opent Fooddesk dit najaar een kantoor in Brussel. Daarvoor heeft het een Winwinlening lopen ter waarde van 50.000 euro via het platform Winwinner. In augustus volgt ook nog een crowdfundingcampagne. Na Wallonië wil het jonge bedrijf ook Frankrijk veroveren.