HAP Group uit Herentals wil zijn succesconcepten internationaal in de markt zetten. Het HAP Foodtruck Festival krijgt in 2020 wellicht ook een halte in Duitsland. Voor het Wine Festival, dat afgelopen weekend zo’n 20.000 bezoekers naar Antwerpen lokte, kijken initiatiefnemers Bjorn Swennen en Jelte Lambaerts naar Frankrijk en Duitsland.
Dat de klad zit in de foodtruck festivals, ontkennen Swennen en Lambaerts met klem. Ook deze lente en zomer hebben ze opnieuw 18 edities in evenveel Vlaamse steden klaar van hun HAP Foodtruck Festival. “Vorig jaar was ons beste jaar ooit met een omzetstijging van 30%, weliswaar met dank aan de mooie zomer”, zegt Bjorn Swennen. “We zetten steeds meer in op een totaalplaatje met lekker eten, sfeerverlichting, toffe muziek,… Dit jaar introduceren we straattheater en acrobatie. En we houden de toegang gratis.”
Met live muziek
In Bredene of Middelkerke zal dit jaar een HAP Live plaatsvinden, waar de nadruk ligt op muziekoptredens maar wel nog altijd in combinatie met de foodtrucks. Bij een positieve evaluatie wordt dit concept volgend jaar meermaals uitgerold. “We blijven innoveren”, aldus nog Bjorn Swennen. Met Jelte Lambaerts als organisator van het Replay Festival in Herentals mag deze move niet verwonderen.
De twee kijken ook over de landsgrenzen. Zo zijn ze in onderhandeling met een Duitse partner om bij onze oosterburen volgend jaar de eerste HAP-festivals te organiseren. Ook het Wine Festival moet een internationale dimensie krijgen.
Afgelopen weekend lokten ze 20.000 wijn- en foodliefhebbers naar het Antwerpse Steenplein voor de 2deeditie van het Antwerp Wine Festival. “Dat organiseerden we met de 4 grootste wijnimporteurs van het land, die op hun beurt wijnproducenten lieten overkomen, aangevuld met masterclasses en workshops. De bezoekers konden in een leuke setting 150 wijnen proeven. In Frankrijk bestaan wel wijnbeurzen, maar dat zijn doorgaans saaie bedoeningen. Een wijnfestival zoals dat van ons bestaat er niet. We onderzoeken de mogelijkheden naar wijnfestivals in Frankrijk en Duitsland.”
Apérotime organiseert HAP Group samen met Jan Moons uit Heist-op-den-Berg. Van dit afterwork & music concept staan dit seizoen 15 edities in evenveel steden op de kalender.