Met de Week van de Stenen Winkel wilden de zelfstandige ondernemers bij onze noorderburen een front vormen tegen de concurrentie van online shopping na de gedwongen sluitingen tijdens corona. “Stenen winkels maken de steden en dorpen waar we wonen een stukje mooier. Winkelen met je favoriete shopmaatje, producten zien, proeven of aanraken, verrast worden door een goed advies… het kan allemaal in de winkels in jouw buurt”, luidt de argumentatie. Tijdens de Week van de Stenen Winkel, dit jaar van 13 tot 19 mei, doen de deelnemende verkopers iets extra voor hun klanten. Een alternatieve Week van de Klant, zeg maar.
“Ik had het idee opgepikt in Nederland”, zegt initiatiefneemster Heleen Hellings van schoenenzaak Corpedi.be. “De bedoeling is om de fysieke winkels, horeca en praktijken in de kijker te zetten en aandacht te creëren voor de meerwaarde die deze winkels voor de consument bieden. Er zijn dan ook verschillende argumenten om lokaal te kopen. Denk maar aan het persoonlijke advies van professionals, het sociaal contact bij een handelaar die tegelijk een luisterend oor biedt, of puur voor het plezier, want wat is er leuker dan samen gaan winkelen en nadien nog wat gaan drinken? En lokaal kopen is ook nog eens goed voor je ecologische voetafdruk.”
Acties en spaarkaart
Heleen Hellings vond heel wat collega-ondernemers in Noorderwijk enthousiast om deel te nemen, zodat de lijst intussen uit iets meer dan twintig deelnemers bestaat. Dat gaat van de apotheek tot de bakker, van de krantenwinkel tot een reeks beauty- en kapsalons, van een sportwinkel tot een opticien. “Als lokale ondernemers van Noorderwijk hebben we de koppen bij elkaar gestoken om samen lokale winkels in de bloemetjes te zetten. De winkels organiseren tijdens de Week van de Stenen Winkel zelf allerlei feestelijke activiteiten en acties op de winkelvloer. Daarnaast hebben we gezamenlijk een actie opgezet, een spaaractie waarbij je bij een volle stempelkaart een luxe lokale goodiebag ontvangt.”