De handelaars langs de Sint-Martinusstraat en de Molsebaan in Retie missen een deel van hun klanten sinds de wegwerkzaamheden op de weg Retie-Dessel drie weken geleden zijn begonnen. “Mensen weten niet dat ze bij ons gewoon kunnen passeren”, zeggen ze. Om de klanten terug te lokken, zetten ze sinds dit weekend letterlijk de grote middelen in: een mobiele lichtreclame.
De grote infokrant staat op de hoek van de Geelsebaan en de Nieuwstraat, een plaats langs waar de omleiding loopt. Op het scherm melden de handelaars dat ze wel degelijk bereikbaar zijn en tonen de weg via een pijl naar rechts. “Wij moeten het ’s morgens hebben van de mensen die naar hun werk vertrekken. Tegenwoordig zien we ’s morgens echt weinig volk”, vertelt Anita Luyten van dagbladhandel De Mus. “Voor mij blijft de winkel best OK, maar merk ik een duidelijk terugval in het aantal klanten voor mijn automaten”, vult Geert Hermans van de gelijknamige slagerij aan. “Ik ben nu extra actief op Facebook”, zegt Kathleen Smeyers van Stripes Damesmode. “Bij ons gaat het vooral om transporteurs. Die zien een bord staan met het symbool van een doodlopende straat, twijfelen of ze door kunnen en bellen dan”, aldus Jef Daems van tuin- en hobbycenter Daems NV.
De lichtkrant mist zijn effect niet. “Ik heb vandaag al enkele mensen in de winkel gehad die spontaan meldden dat ze via de krant terug de weg hadden gevonden”, aldus slager Geert.
Gezamenlijke acties
De handelaars van de Sint-Martinusstraat en de Molsebaan hebben ervaring met wegwerkzaamheden. Vier jaar geleden deed zich in de straat een groot waterlek voor en bleven ze tien maanden moeilijk bereikbaar. Om die reden schieten ze nu zo snel in gang, want ook deze keer duren de werken nog tot juni volgend jaar. Binnenkort starten ze met acties voor hun klanten, samen met hun collega’s in Dessel. “We hebben al veel steun gekregen van Unizo-Dessel”, laat Jef Daems nog optekenen.