Group-Joos_Foto-1-1024×682

Group Joos zet voet aan wal op Duitse bodem

Group Joos heeft een belang van 50% genomen in het kapitaal van de Duitse bedrijven Michael Schiffer Dialog GMBH en SmartCom GMBH. Voor de Turnhoutse grafische onderneming zijn dit de eerste dergelijke stappen op de Duitse markt. “Hiermee tonen we onze exportambities en nemen we een belangrijke positie op de Duitse markt”, zegt CEO Alex Joos.

Michael Shiffer Dialog zal de activiteiten verder zetten van het failliete Michael Schiffer en Shagen & Eschen uit Rheinberg, bij Dusseldorf. Oorspronkelijk bestond de Duitse groep uit 5 entiteiten maar die worden afgeslankt naar 2, waarvan SmartCom de 2de is. Op 1 augustus worden de activiteiten hervat. Er blijven in de nieuwe formatie 100 medewerkers aan boord en die draaien een jaaromzet van zo’n 17 miljoen.

Strategische back-up
“Het partnership zal niet alleen zorgen voor een opening in de Duitse markt, maar ook voor een uitbreiding van ons bestaande aanbod door de complementaire activiteiten van de Duitse partner”, aldus nog Alex Joos. “Bovendien biedt die een extra strategische back-up, niet onbelangrijk voor onze grote klanten.” De Duitse markt geldt in de sector als 1 van de belangrijkste in Europa.

“Voor ons is dit een enorme stap voorwaarts. We worden vanaf nu een echt internationaal bedrijf met productie en verkoop in het buitenland”, benadrukt de CEO. Michael Schiffer was voor Group Joos geen onbekende. Beide bedrijven zijn lid van het wereldwijde netwerk Eforma.

Group Joos telt 220 medewerkers en realiseerde vorig jaar een omzet van 40 miljoen euro. Zo’n 15% is afkomstig van export.