DRU International is een gereputeerde speler in maatwerk voor gepersonaliseerde koelsystemen voor winkelpunten. Het bedrijf uit Grobbendonk maakt koeldisplays op maat voor grote merken zoals Danone en Coca-Cola. Groep Heylen neemt dit bedrijf over omwille van de aanwezige creativiteit, de focus op milieuvriendelijkheid en het grote potentieel. Sven Danneels wordt de nieuwe CEO.
“Groep Heylen is steeds op zoek naar bedrijven met een creatieve meerwaarde”, zegt voorzitter Wim Heylen over de motivatie achter de overname. “Bij Dru International zit die meerwaarde op ecologisch en technologisch gebied. Daarnaast is er het veelbelovende marktpotentieel. We zien in de markt zeer mooie perspectieven voor Dru International. Bovendien hebben wij in onze geschiedenis al ervaring met retail en winkelinrichting.”
“DRU International is één van die ondernemingen die producten maakt waar iedereen ooit al wel eens gebruik van maakte, zonder te weten wie het produceert”, stelt de nieuwe CEO Sven Danneels. “Iedereen greep in de winkel of de supermarkt al wel een ijsje van Ben&Jerry’s uit een koeling van dat merk. Of een drankje van Coca-Cola of AB-Inbev uit een koelsysteem van één van hun merken. Dat is wat DRU International maakt: hoogwaardige koelsystemen op maat van de klant. Eigenlijk maakt DRU International heel blitse displays met een milieuvriendelijke koeling voor diverse brands.”
In het vakjargon wordt gesproken over ‘impuls-koelers’. Dat zijn de koelingen waar je in de winkel of de supermarkt niet naast kan kijken. Ze zijn volledig ingekleed door het merk en bevatten ook enkel hun producten. “Dit soort systemen zit enorm in de lift”, weet Sven Danneels. “De grote merken zien dat de impact van TV-reclame vermindert met het uitgesteld kijken en doorspoelen. Daarom zetten ze steeds meer in op het overtuigen van de consument op de winkelvloer. Daarnaast zien we dat het aantal winkelpunten explodeert: denk maar aan de vele buurtwinkels en tankstations met shops. In die groeiende wereld zijn eigen koelsystemen een zeer belangrijk strategisch communicatiewapen. Als bedrijf dat creatief meedenkt en maatwerk aflevert, heeft DRU International hier zeer mooie perspectieven. Het woord international mag je letterlijk nemen. Er wordt in heel de wereld gebruik gemaakt van producten van DRU International. We slagen erin, door het innovatieve karakter van de producten van DRU, de productie in België te houden en competitief te zijn t.o.v. de lageloonlanden.”
Creatief maatwerk
Groep Heylen gelooft in de groeikansen van DRU International. “Omwille van die beloftevolle evoluties in die markt”, zegt Wim Heylen. “Maar ook omwille van de zin voor innovatie en de aandacht voor het milieu. De displaykoelers hebben alle relevante keuringscertificaten en scoren zeer goed qua verbruik. DRU brengt beweging in de vrije saaie wereld van de koelkast. We maken in de eerste plaats creatieve promotiematerialen. Het onderdeel koeling is natuurlijk hoogwaardig. Door de branding te veranderen, is de koeler dus ook herbruikbaar.”
Op de grote wereldmarkt profileert Dru International zich als een flexibele speler die maatwerk levert op korte termijn. “Er zijn veel spelers als het gaat over duizenden exemplaren van één type koeldisplay”, weet Sven Danneels. “Onze sterkte zit in de creatieve ontwikkeling op maat en op een korte termijn voor kleinere volumes. Een extra troef is de aanwezigheid van AFM Refrigeration binnen onze onderneming. AFM is een onderdeel van DRU International en een groothandel in materiaal dat kooltechniekers gebruiken. Dat zijn alle mogelijke onderdelen van koeltechnisch materiaal zoals we die ook kennen in bijvoorbeeld tapinstallaties of aircotoestellen. De aanwezigheid van AFM binnen DRU maakt dat we een technisch zeer grote meerwaarde in huis hebben. Weinig concurrenten hebben dat allemaal onder één dak.”
DRU International en AFM Refrigeration zijn gevestigd in Bouwelven in Grobbendonk (ENA 22) en beschikken over goed uitgeruste productie- en stockagefaciliteiten. Bij DRU werken een 20-tal medewerkers. AFM Refrigeration heeft ook nog een vestiging in Kontich.
Sven Danneels, die zowel een achtergrond in engineering als in sales en marketing heeft, wordt de nieuwe CEO van DRU International. Hij komt als partner aan boord en heeft samen met Groep Heylen grootse verwachtingen voor het bedrijf. “Dat ik partner kan zijn in dit unieke project stemt me natuurlijk heel gelukkig. Ik geloof zonder voorbehoud in het gigantische potentieel van dit bedrijf, zowel nationaal als internationaal. Ik ben overtuigd dat we samen met de medewerkers die er nu zijn een heel mooi verhaal kunnen verder schrijven.”