Griffith Foods is een specialist in de ontwikkeling en productie van kruidenmengelingen, sauzen, marinades en coatings voor de voedingsindustrie. Ze maken al die producten op maat van de klanten, die ze verwerken in hun eigen voedingsmiddelen. Daarvoor beschikt de onderneming over duizend ingrediënten, waarvan er achthonderd permanent voorradig zijn in de zetel in de Toekomstlaan.
“We hebben hier in Herentals in feite ruimte genoeg om uit te breiden, maar we groeien de laatste jaren zo snel dat we ons genoodzaakt zagen om de opslag van de grondstoffen en afgewerkte producten buitenshuis te doen. Dat gebeurt in grote magazijnen in Ham, waardoor er continu vrachtwagens heen en weer over de E313 pendelen”, zegt algemeen directeur Thomas Verrooten van Griffith Foods Noord-Oost-Europa.
Telde Griffith Foods net voor aanvang van corona in 2020 nog 208 werknemers – precies de helft bedienden en de helft arbeiders – dan is dat aantal ondanks de moeilijke coronajaren intussen tot 260 opgelopen, goed voor twintig verschillende nationaliteiten. Om die groei op te volgen, investeerde het bedrijf in 2020 al drie miljoen euro in een nieuwe ergonomische mengafdeling. Een gelijkaardig bedrag ging naar de installatie van een nieuwe en grotendeels geautomatiseerde verpakkingslijn.
Erg belastend werk
“De productie hier bestaat in feite uit drie stappen”, legt Thomas Verrooten uit. “Ten eerste alle verschillende grondstoffen of ingrediënten die nodig zijn voor een bepaalde receptuur bij elkaar verzameld. De tweede stap is die te mengen in onze speciale mengafdeling. Daar komt wel heel wat vakmanschap bij kijken, want het is heel belangrijk dat de juiste hoeveelheden worden afgewogen en op het juiste moment aan het mengsel worden toegevoegd.”
LEES OOK: https://www.made-in.be/kempen/miljoeneninvestering-en-expansie-op-til-bij-griffith-foods/
De derde stap is het verpakken van bekomen mengsel in de benodigde verpakkingen. Dat gebeurde tot voor kort manueel aan de onderzijde van de mengmachine. “Onze medewerkers vulden aan het eind van de menglijn zelf de zakken van vijftien of twintig kilo. Daar zijn sterke mannen voor nodig, maar dat werk geeft veel belasting voor nek en rug. Dat afvullen in verpakkingen gebeurt nu volautomatisch, waarbij ook een robot de zakken op paletten stapelt.”
Mayonaise
De Amerikaanse eigenaar Brian Griffith en wereldwijde CEO TC Chatterjee zijn speciaal naar Herentals afgezakt om dinsdag de verpakkingslijn te openen. Maar Griffith Foods viert tegelijkertijd zijn vijftigste verjaardag in Herentals. “Niets is zo lokaal als smaak”, benadrukt Thomas Verrooten. “Denk maar aan de Nederlandse frietmayonaise, de Belgische mayonaise of de Franse mosterdmayonaise. Op amper 150 kilometer krijg je totaal andere smaken. Onze sterkte is dat wij juist op al die lokale accenten kunnen inspelen. We hebben een sterk team dat aan productontwikkeling doet om aan alle noden van onze wereldwijde klanten tegemoet te komen.”