Heistenaar Ronny Dockx is goed bekend met China. Al sinds 1991 reist hij er geregeld naartoe. “Doorheen de jaren bouwde ik een netwerk op in een aantal grootsteden”, legt hij uit. “Als relatiegeschenkt nam ik telkens Belgische producten mee. Een vast ritueel. Zo leerden mijn relaties België wat beter kennen en leerde ik hun smaakpallet in te schatten.”
Twee jaar geleden volgde een carrièreswitch voor Dockx. “Mijn Chinees netwerk vroeg me om Belgische kwaliteitsproducenten te zoeken met interesse in export naar China”, zegt hij. “Samen met mijn businesspartners richtte ik daar het bedrijf De Gouden Zaak voor op.”
Covid-beleid
Tijdens zijn zoektocht naar kwalitatieve producten vroeg Dockx zich af waar Jess Van Weert inmiddels terecht was gekomen. “Als chef-kok van À la carte in Heist-op-den-Berg had hij me telkens weten te bekoren met fijne gerechten”, legt hij uit. “Toen ik een artikel over hem en Lux las, wist ik meteen dat ik zijn product graag wilde toevoegen aan onze portefeuille.”
De van oorsprong Geelse Jess Van Weert richtte in 2015 samen met Koen Peeters GD Brands op, dat drankmerken ontwikkelt en wereldwijd verdeelt. Later startte hij in Gran Canaria met Group Delicious International Sl. “De afgelopen maanden troffen we allerlei voorbereidingen voor de export, zoals de Chinese vertaling van het label, registraties, proefstalen en marktonderzoek”, vertelt hij. “Door het Covid-beleid in China was dat niet vanzelfsprekend.”
Nooit voorspelbaar
Ondertussen zijn de eerste containers met Lux Sparkling onderweg naar China. De schuimwijn haalde al medailles in Singapore en Japan en won vorig jaar in maart ook goud op de China Wine & Spirits Awards (CWSA), de grootste en meest prestigieuze wedstrijd van zijn soort in China. “We zijn dus al goed bekend in Azië”, stelt Van Weert. “In Japan is Lux bijvoorbeeld al een tijd te verkrijgen via een van de grootste wijnhandels, Takamura Wines.”
“De erkenning en de medailles zijn een mooie start, want het is nooit een eenvoudig of voorspelbaar verhaal in China”, stelt Dockx. “Niet alleen het product wordt tegen het licht gehouden, maar ook alles wat ermee gepaard gaat. De jarenlange samenwerking met het land en de lokale verankering zijn dus erg belangrijk voor dit verhaal. Jess en ikzelf gaan het nu stap per stap verder ontwikkelen.”