Gautier-Intocel lanceert koosjer servet

gautier-intocel okGautier-Intocel uit Beerse lanceert een nieuwe servet. De internationale interesse voor de luxueuze servet is groot, de Point2Point servet is zelfs koosjer-gecertificeerd.

“Alles is zo’n prijsstrijd, we moeten ons onderscheiden. Als familiebedrijf kunnen we niet concurrenten met internationale spelers. We wilden dan ook een servet met toegevoegde waarde creëren, zonder dat de mensen er meer voor moesten neertellen. Het resultaat van ons denkwerk is de Point2Point servet. Die servet heeft veel meer volume door de vele luchtkussentjes die erin zitten. Ze is twee keer dikker en zachter dan een gewone klassieke papieren servet, en heeft de structuur en look en feel van een linnen servet,” vertelt Tom Gautier.

Internationale interesse en koosjer-certificaat
De servet wordt binnen twee weken gelanceerd op een horecabeurs in Gent en voorgesteld aan het grote publiek. Toch bestaat de servet al bijna een jaar. “In het buitenland is de interesse voor ons nieuwe product enorm groot: de States, Engeland, Griekenland… Een traditionele papieren servet krijg je niet geëxporteerd, maar deze loopt als een trein. Ze is zelfs koosjer-gecertificeerd! Er was interesse vanuit het Joodse milieu en we kregen de vraag om een koosjer-servet te maken. We hebben er lang over nagedacht, want dan zou een rabbijn ter plekke moeten komen om de grondstoffen, de machines, het hele productieproces, tot zelfs de reinigingsmiddelen voor de machines, komen controleren. Maar door ons goed te informeren en duidelijke afspraken te maken, waaronder een geheimhoudingsovereenkomst, hebben we de stap toch gezet. We kregen een Engelse rabbijn op bezoek en doorstonden de controle. Als familiebedrijf kan je dit doen, ik denk dat het voor een multinational een stuk moeilijker is”, lacht Tom.

In België kent het publiek de servet nog niet. “Dat is omdat we werken met horecagroothandelaars en die moeten eerst nog overtuigd worden van de vraag naar ons product. Daarom trekken we nu naar die beurs, en willen we het horeca-publiek kennis laten maken met ons product.”

Op de beurs pakt Gautier-Intocel trouwens ook uit met een luxueuze servet waarin het bestek gestopt kan worden zonder bijkomende verpakking. “De servet is de verpakking, die wordt machinaal geplooid. De hygiënische factor is groter dan bij een verpakking waarbij de servet en het bestek manueel aan de verpakking moeten worden toegevoegd.”

2.100.000.000 servetten per jaar

Het familiebedrijf Gautier-Intocel is producent van servetten, placemats, schotelpapier, tafelpapier, druppelvangers en al sinds 1955 actief in Beerse. Oorspronkelijk was het een productiebedrijf van papierwaren voor diverse verpakkingen, maar sinds 1990 ging het zich specialiseren in de productie van papieren servetten, placemats, tafelpapier en andere horeca-benodigdheden. Klanten zijn zowel kleine groothandels die individueel de horecazaken bezoeken als de grote cash & carry ketens. De servetten worden zowel onder eigen label als onder private label verkocht. “We zijn net bezig met een groot order van 8 miljoen servetten voor een eindejaarsactie van een Duitse supermarktketen.”

Gautier-Intocel investeerde de voorbije jaren in nieuwe verpakkingsmachines waardoor niet alleen servetten in bulk verpakt kunnen worden voor de horeca, maar ook in pakjes van 20 tot 50 stuks voor de retail. “Hierdoor verbreden we onze markt, en overbruggen we kalmere productieperiodes. We werken vrij seizoensgebonden, met een piekperiode zodra het toeristische seizoen begint. In de zomerperiode werken we met een 20-tal mensen, zowel vaste medewerkers, interimarissen als jobstudenten. In de winterperiodes zijn er dat een 10-tal. Onze machine kunnen een capaciteit aan van 700-800.000 servetten op één shift. Op jaarbasis maken wij 2,1 miljard servetten.”