Franken Agro uit Mol-Postel is genomineerd voor de Belgian Inno Potato Award. Dat is een onderscheiding die wordt uitgereikt door de Vlam en aardappelproducenten met innovatieve ideeën beloont. De uitreiking gebeurt op 29 november tijdens de vakbeurs Interpom/Primeurs in Kortrijk Xpo in Kortrijk.
De nominatie heeft Franken Agro te danken aan het label ‘Fresh from the Farm’, dat het op zijn verpakte producten zet. Hiermee wil het de consument duidelijk maken dat de producten rechtstreeks van bij de boer komen.
Alle verpakte producten van Franken Agro, zoals soep- en wokgroenten, geschilde aardappelen, frieten en Postelgr@s (fijn gesneden frietjes) dragen dit logo. Het systeem werd ook opengetrokken naar andere producenten van groenten en fruit of andere boerderijproducten van wie de producten en visie in het gamma passen. Samen met hen onderschrijft Franken Agro een charter dat de visie en ethische aspecten behelst zodat de filosofie achter het project gewaarborgd blijft.
Bereik vergroot
Franken merkt dat dit logo de bekendheid van zijn producten en ook het bereik vergroot. Carrefour was bijvoorbeeld heel enthousiast en startte 1,5 jaar geleden al een samenwerking op. Momenteel belevert het bedrijf al 24 filialen van verschillende retailers, maar ook restaurants, frituren en detailhandel.
In Postel baat het bedrijf een eigen hoevewinkel uit. In het bedrijf zijn Jos Franken en Maria Otten actief, zo ook hun kinderen Ann, Dirk en Leen. Medewerker Niels Stilman werd in dienst genomen om het merk Franken Agro/Fresh from the Farm in de markt te zetten. Andere genomineerden voor de award zijn landbouwbedrijven uit Moerbeke-Damme en Lichtervelde.