Een klein jaar geleden ging Turnhoutenaar Kenny Wyckmans (Kdesign) van start met het online platform foodtruckbestellen.be. Het biedt enerzijds de mogelijkheid aan uitbaters van een foodtruck om zich voor te stellen aan een groot publiek en anderzijds aan geïnteresseerden om makkelijk een foodtruck te bestellen. Sinds afgelopen weekend steekt de site in een nieuw kleedje. Inmiddels maken al 340 foodtrucks uit Vlaanderen en Nederland gebruik van het platform.
“We hebben de site nog eenvoudiger gemaakt voor de gebruiker”, legt Wyckmans uit. “Wie op zoek is naar een foodtruck, kan specifiek gaan filteren naar bijvoorbeeld een cocktailtruck, naar een truck met een bepaalde waardering, of die ook zonder personeel beschikbaar is, enz. Bovendien is de site nu ook makkelijker te raadplegen op tablet en smartphone. Sinds de herlancering zijn er dagelijks tot bijna 10% meer bezoekers en die blijven ook langer op de site.”
50 aanvragen per dag
Aan de andere kant hebben foodtruckeigenaars de mogelijkheid om zich beter te presenteren door meer gegevens en meer foto’s toe te voegen. Er is nog altijd een gratis instapmogelijkheid, maar wie onbeperkt offertes wil ontvangen, neemt een betalende versie. “Gemiddeld komen 40 tot 50 offerteaanvragen per dag binnen”, zegt de initiatiefnemer. “Soms gaat het ook om grote en langdurige opdrachten. Voor Kinepolis hebben we bijvoorbeeld foodtrucks geleverd om 3 maanden aan elke vestiging te staan. In deze periode van het jaar zien we dat heel wat ondernemingen een ijsjes- of dessertentruck bestellen om een uurtje bij het bedrijf te komen staan. Ook komen nu de offerteaanvragen binnen voor de bedrijfsfeesten in het najaar.”
Wyckmans wil van foodtruckbestellen.be een vaste waarde maken in België en Nederland. Aansluitend wil hij een Frans- en Duitstalige versie van de site bouwen.