Flamingo: toonaangevend in huisdierenbranche

flamingoDierenspeciaalzaak Flamingo uit Geel noteerde in 2012 een geconsolideerde omzet van 53,7 miljoen euro, een stijging van 2,1 miljoen ten opzichte van vorig boekjaar Ook de winst voor belastingen steeg met ongeveer 1 miljoen. Het ‚geheime’ recept voor deze puike prestaties midden in crisistijd zit ‚em in kostenbesparing en procesoptimalisatie. Een gesprek met Jan Snoeys.

Flamingo is een internationaal opererend bedrijf en toonaangevend in de huisdierenbranche. Via eigen verkoopkantoren in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland worden dierenspeciaalzaken, tuincentra, groothandels en winkelketens beleverd. „In 2012 werd Flamingo overnomen door een investeringsgroep waartoe ook een Duits zusterbedrijf behoort met dezelfde activiteiten: Karlie Heimtierbedarf GmbH.

„We zijn nu volop bezig met synergieën te vinden om de werking van beide bedrijven op elkaar af te stemmen en te optimaliseren. Wanneer bedrijven met elkaar samen gaan werken in groepsverband, brengt  het creëren van overkoepelende structuren niet alleen een aantal extra kosten en investeringen met zich mee. Het noopt ons ook om onze processen te gaan herbekijken en op zoek te gaan naar optimalisaties en win-winsituaties. In tijden van crisis is dit dubbel zo effectief.  We willen onze klanten niet alleen een product aanbieden, maar ook een doorgedreven service en een totaalconcept. Zo bieden wij ook winkelinrichting aan.”

„De omzet van Flamingo steeg elk jaar en we slaagden erin om onze kosten onder controle te houden. Omdat we een groot volume aankopen in dollars, is onze marge deels afhankelijk van de wisselkoers. Alhoewel  wij deze risico’s zoveel mogelijk trachten in te dekken, blijven wij daar ook afhankelijk van algemene valutamarkt evoluties. Om eventuele negatieve effecten op te vangen, en om als bedrijf gezond te blijven, focussen we op kostenbesparingen, zonder daarbij de win-win voor alle betrokken partijen uit het oog te verliezen. Niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor onze personeelsleden bijvoorbeeld. Zo introduceerden we vorig jaar in de productieafdeling een bonus voor efficiënt en veilig werken. Onze mensen konden genieten van een financiële stimulans, en de efficiëntie in de productie steeg.”

We focussen  op kostenbesparingen, zonder daarbij de win-win voor zowel het bedrijf als voor het personeel uit het oog te verliezen

Om ook de toekomst veilig te stellen, investeert het bedrijf in de implementatie van een nieuw ERP-systeem. „We willen onze klanten het volledige assortiment van zowel Flamingo als Karlie aanbieden, waarbij we tevens werken aan de uitbouw van één gemeenschappelijk assortiment en corporate image. Aangezien Flamingo vooral gespecialiseerd is in pallet verzendingen, en ons zusterbedrijf eerder in kleine verpakkingen, zullen we deze specialisaties ook aanwenden om onze klanten in de toekomst te beleveren vanuit het magazijn dat hen de beste service kan leveren. Verder blijven wij als groep inzetten op productinnovatie en proberen wij ook milieu en dierenwelzijn voorop te stellen.”

Flamingo heeft klanten in meer dan 50 landen, en de Karlie Groep neemt in Europa een stevige tweede plaats in in de markt. Amerika kent ook een aantal sterke spelers, maar die krijgen moeilijk voet aan wal op het Europese continent. Flamingo levert in België aan grote winkelketens en