Volgens het World Resources Institute staat België 23ste op de lijst van waterstressgevoelige landen. “Daarmee doen we slechter dan landen als Turkije en Afghanistan”, zegt Marleen Vos van de Belgische vzw Join For Water, dat in negen landen werkt aan het behoud en de bescherming van water. “We consumeren meer water dan er beschikbaar is.”
De reden is niet ver te zoeken. “Onze bevolkingsdichtheid is te groot. Veel gebouwen en veel beton betekent dat regenwater verdampt voor het insijpelt. We moeten actie ondernemen. Een belangrijk middel daarvoor zijn de wetlands (waterhoudende natuurgebieden, red.). Die vormen een buffer tegen overstromingen en houden water vast. Maar de voorbije decennia is 75% van de Vlaamse wetlands verdwenen.”
Coca-Cola en Finish
Daar springt Natuurpunt in de dans. Zij herstellen wetlands door vennen opnieuw waterrijk te maken. Een klein jaar geleden droeg Vlaams minister voor Omgeving Zuhal Demir (N-VA) al haar steentje bij door in het Turnhouts Vennengebied een gracht te dempen. Dat werd toen mede mogelijk gemaakt door financiële steun van The Coca-Cola Foundation, de filantropische tak van het frisdrankenmerk.
Ook vaatwasmiddelenproducent Finish willen de Belgen bewust maken van onze waterschaarste. “We zijn onze campagne in juni begonnen in het zuiden en eindigen nu in het noorden”, vertelt Ségolène de Fleurieu, Marketing & Trade Marketing Director van Reckitt Benelux, het bedrijf achter Finish. “Via ons grootste merk kunnen we de meeste mensen bereiken om hen te motiveren om hun gedrag te wijzigen.”
Vuile borden afspoelen
Het is vaak een kwestie van foute gewoontes doorbreken, meent Ségolène. “Zoals vuile borden afspoelen voor je ze in de vaatwasser zet.” Maar de medewerkers van Finish staken ook de handen uit de mouwen. Tijdens een dag in het Turnhouts Vennengebied verwijderden ze boompjes uit heidegebied. Hun investering van ongeveer 45.000 euro is voldoende om 10.000 vierkante meter te herstellen.
Vaatwasproducten staan bekend als een grote bedreiging voor het milieu. “We zijn geen ecologische onderneming”, erkent Ségolène. “Toch hebben we het engagement om al onze fabrieken tegen 2025 CO2-neutraal te laten draaien. Bovendien verbeteren we steeds onze producten, door bijvoorbeeld minder schadelijke stoffen en meer afbreekbare verpakkingen te gebruiken. Het is vandaag ook niet onze bedoeling om alles compenseren, wel om te sensibiliseren.”